Zorg er voor dat je een afgebakend en rechthoekig spelterrein hebt.
De leden worden verdeeld in twee groepen.
Uit elke groep wordt een koningin gekozen die op de hoek aan de overkant van het veld en diagonaal met zijn/haar eigen groep gaat staan.
De groepen zijn om de beurten aan de beurt. Eerst moet van de ene groep iemand lopen naar haar eigen koningin en haar proberen te tikken. Wanneer ze getikt werd, mag de koningin met beide voeten samen naar voor springen (in de richting van haar eigen groep). De personen van de andere groep moeten haar stoppen door haar opnieuw te tikken. Zij moeten ook proberen de persoon die de koningin doen springen heeft, te stoppen. Hoe? Gewoon door te tikken. Als die persoon niet tijdig terug bij haar groep geraakt en getikt wordt door de andere groep, moet die persoon blijven staan waar die getikt werd.
Nu worden de rollen omgewisseld. Nu kan de andere groep hun koningin doen springen. Net hetzelfde systeem dan daarnet.
Ronde 3: de rollen wisselen opnieuw om. MAAR, nu kunnen ze zowel de koningin doen springen als de personen die getikt werden vrijkrijgen. De personen die ergens in het veld staan, kunnen vrijkomen doordat iemand van zijn/haar groep die persoon komt tikken. Die moet niet springen, zoals de koningin, maar mag gewoon weglopen.
zo gaat het spel gewoon door totdat één van de koninginnen haar eigen groep bereikt heeft. De koningin die eerst binnen is, die groep heeft gewonnen.
van Marleen Wynant, BM/0513, St-Juliana Walfergem, Asse