Ontslagronde bij de Sint

Ontslagronde bij de Sint

Speluitleg

Doel 

Jullie zijn allemaal roetpieten die werken bij Sint INC, het bedrijf van Sinterklaas. Het zijn besparingen voor iedereen en dus ook bij Sint INC. In samenspraak met zijn boekhouder is beslist om een aantal roetpieten te ontslaan. Dat is natuurlijk heel moeilijk, want de Sint ziet alle roetpieten even graag en ze hebben allemaal hun eigen talenten. Maar helaas, van zijn boekhouder mogen alleen de beste pieten blijven. De boekhouder van de Sint heeft daarom een hongergevecht bedacht. Om hun pietentalent te bewijzen, moeten de pietenteams zoveel mogelijk speelgoedkwartetten (cadeaus) verzamelen. 

 

Materiaal 

  • 10-tal speelgoedkwartetten (4 kegels, 4 ballen, 4 springtouwen, 4 waterpistooltjes, enz.) 

  • Ander speelgoed en/of spelmateriaal om te misleiden 

  • 4 kleuren verf 

  • Materiaal om een parcours te bouwen: tafels, banken, stoelen, sjorbalken, glijbaan, trampoline, blokken, kussens, enz. 

  • Afbakeningslint 

 

Voorbereiding 

  • Je kan ter voorbereiding een parcours bouwen. Al is het ook leuk om dat samen met de leden te doen! 

  • Baken het terrein af waar het spel plaatsvindt. 

  • Maak vier even grote kampen en verdeel het speelgoed over de kampen. Vergeet er geen fopspeelgoed bij te doen waarvan er maar één of twee exemplaren voorkomen. 

 

Inkleding 

De leiding kan zich verkleden in Sinterklaas en/of zijn boekhouder. Leden kunnen zich eventueel als roetpieten verkleden. 

 

 

Ploegverdeling 

Tip: met te weinig om vier ploegen te vormen? Geen probleem, je mag ook twee of drie ploegen maken. 

 

De groep mag zich zelf in vier groepen verdelen. (Wat ze niet weten, is dat dat nog niet de ploegen voor het spel zijn.) Die groepen vormen samen een kruis, waarbij elke groep op een lijn staat met hun gezicht naar het midden van het kruis.  

Leidster Fien wandelt rond het kruis, stopt plots achter een groep en roept:Roet in het eten! Op dat moment schieten er twee groepen in actie. De groep waar Fien achter staat, probeert de spelers links van hen te tikken of te vangen. Die lopen in wijzerzin rond de rest van het kruis en proberen weer op hun startpositie te geraken. Wie gevangen of getikt werd, voegt zich bij de groep van de vangers. 

Iemand uit de groep van de vangers mag nu zoals Fien rond het kruis wandelen en een groep uitkiezen. 

 

Variaties: 

  • Harder lopen: Vang de groep die recht tegenover je start. 

  • Wat ruiger: Laat de vangers in wijzerzin lopen en de weglopers in tegenwijzerzin. De tweede keer dat ze elkaar kruisen, mogen de vangers proberen hen tegen te houden zodat ze niet bij hun rij geraken. Wie het langst tegengehouden wordt, gaat dan over naar de andere groep. 

 

Wanneer de groepen wat gemengd werden en wat gelijk verdeeld zijn, stop je het spel. Dat zijn dan de ploegen waarin ze de rest van het spel zullen spelen. Ze mogen alle vier een groepsnaam verzinnen naar hun favoriete Sintsnoep of -speelgoed! Geef elke ploeg een eigen veegje verf om elkaar te herkennen. 

 

 

Spelverloop 

 

De vier teams krijgen elk een kamp van twee vierkante meter ergens op het terrein. Het is de bedoeling dat ze speelgoed uit andere kampen stelen om er kwartetten mee te vormen. Volledige kwartetten kunnen niet meer afgepakt worden en zijn een punt waard. 

 

Pieten lopen op de daken en mogen dus niet op de grond lopen. Ze mogen enkel de voorwerpen en verhogingen gebruiken die op het terrein liggen: tafels, stoelen, karton, sjorbalken, enz. 

Als je merkt dat er te weinig voorwerpen zijn, kan je er verplaatsen of extra voorwerpen toevoegen. Of geef groepen een voordeel of voorwerp als ze als eerste een opdracht kunnen uitvoeren: 

  • Terug naar hun kamp gaan 

  • Allemaal in plankhouding 

  • Geef een groepsknuffel 

  • Op elkaars rug gaan zitten 

  • Tik iemand van een ander team en ga zitten 

  • Roep om het langste 'Sinterklaaaaaaaas'. 

  • Om het langste op één been staan 

  • ... 

 

Spelregels 

  • Wie de grond raakt, keert terug naar hun kamp. 

  • Je mag elkaar (zachtaardig) op de grond duwen. 

  • Zodra je met één voet in een ander kamp bent, ben je binnen. Je mag dan een voorwerp naar keuze meenemen. 

  • Iedereen team krijgt drie stoelen om te starten. 

  • (Optioneel) Een voorwerp dat tussen de kampen op de grond valt, blijft daar liggen voor de rest van het spel. 

 

Einde van het spel 

 

Zodra alle kwartetten gemaakt zijn, is het spel afgelopen! De pietenploeg met het minste kwartetten wordt op staande voet ontslagen. De pieten met het meeste kwartetten krijgen een vast contract van onbepaalde duur, hoera! 

 

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
18 jaar

Aantal spelers

4
tot
60 spelers
Duur
60 minuten
Aantal groepen
4 groepen
Terrein
Soort
Intensiteit
hevig