De groep wordt verdeeld in groepjes van 4 personen.
In het bos hangen 15 genummerde enveloppen verspreid. Daarin zitten opdrachten die de groep moet uitvoeren. Elke groep moet bij een ander envelopnummer beginnen (bijvoorbeeld: groep 1, bij envelop 1, groep 2 bij envelop 3, groep 3 bij envelop 5, enz…). Als de groep zijn envelop gevonden heeft, doet men de opdracht die zich in de envelop bevindt. Daarna gaat men naar de centrale post. Als de opdracht geslaagd is, krijgt men een kaarsje bij de centrale post. Dit kaarsje kan men bij de wijsheer (iemand van de begeleiding) inwisselen voor een puzzelstuk, deze zit op een andere plaats in het bos. Maar er lopen ook donkere goden rond in het bos die de kaarsjes proberen af te nemen. Als zij iemand van de groep kunnen tikken, is de groep een kaarsje kwijt. Maar de groep kan niet door de donkere goden getikt worden als ze samen in olifantenpas lopen. De donkere goden kunnen geen puzzelstukken afnemen.
De groep kan na het winnen van een kaarsje ook langsgaan bij de ‘verlichte ster’. Daar kan men door het gokspelletje ‘21’en’ te spelen het kaarsjesaantal verdubbelen. Bij 21’en heeft de begeleider een kaartspel nodig. Hij legt 1 kaart, de deelnemers kiezen of ze nog een kaart bij willen. Doel voor de deelnemers is om het getal 21 met de kaarten te bekomen.
Wanneer men het puzzelstuk bij een geslaagde opdracht heeft gekregen, of wanneer een opdracht mislukt is, gaat men zijn volgende envelop zoeken.
(Let op: de puzzelstukken van de verschillende groepen moeten apart bijgehouden worden, want iedere groep werkt aan een individuele puzzel!)
De groep die het eerst de afbeelding van de ‘Heilige Geest’ helemaal verzameld, is gewonnen.
VARIATIE:
-Dit spel kan ook in een gebouw met verschillende lokalen worden gespeeld.