Rawki's in black

Rawki's in black

Speluitleg

Hebben jouw rakwi’s al gehoord van de buitenaardse wezens? Afgelopen nacht is er een invasie geweest in het dorp. De buitenaardse wezens zoeken een nieuwe plek om te wonen en jullie gemeente lijkt hen ideaal! Geen paniek, de rakwi’s kunnen hen tegenhouden. Zien zij het zitten om het dorp te bevrijden van deze kwaadaardige monsters? Of sympathiseren zij met de aliens? Here come the rakwi’s in black.

IN HET KORT

Dit spel wordt gespeeld in twee ploegen: de buitenaardse wezens en de ‘rakwi’s in black’. Beide ploegen willen het dorp veroveren. Het dorp is verdeeld in kampen. De aliens hebben als doel zoveel mogelijk kampen te veroveren. De ‘rakwi’s in black’ moeten in de eerste plaats hun kampen in het dorp verdedigen. Daarnaast moeten ze proberen de raket van de aliens te ontmantelen, maar dat mag enkel tijdens de noodprocedure!

VOORBEREIDING

★ Zoek een prent van een buitenaards wezen (bijvoorbeeld E.T.) en van een geheim agent (bijvoorbeeld een van de Men in Black). Knip de twee prenten in stukken. Zorg ervoor dat er twee keer meer puzzelstukken zijn van de geheim agenten dan van de buitenaardse wezens. Wel moeten er evenveel puzzelstukken zijn als rakwi’s. Verstop de puzzelstukken in het lokaal. ★ Verstop enkele kaartjes met nieuwe levens voor de agenten op het terrein. ★ Leg het volgende spelmateriaal gereed: - Verf - Tennisballen - Blaaspijpen - Emmers water - Kranten - Oude witte hemden - Zonnebrillen - Plastic flessen - Materiaal om kampen te bouwen: doeken, sjorhout, sjortouw, enz. - Doos verkleedkleren Heb je een kleine rakwigroep? Laat dan alle rakwi’s geheim agenten zijn. Jullie spelen dan zelf de aliens, eventueel met hulp van een of twee rakwi’s.

SPELVERLOOP

Buitenaards wezen of ‘rakwi in black’?

Laat de rakwi’s in het lokaal op zoek gaan naar een puzzelstuk. Degenen die een puzzelstuk vinden van de prent van de geheim agent vormen een groep. Zij zijn de rakwi’s in black. Geef hen een zonnebril, zodat ze herkenbaar zijn. De anderen zijn de aliens. Ook hen kun je verkleed-attributen geven. 

Kampen en ruimtevaartschepen bouwen

Om het rakwidorp te beschermen tegen de invasie van aliens zullen de rakwi-agenten eerst enkele veilige ‘basiskampen’ moeten bouwen. Laat de rakwi-agenten zes basiskampen maken op verschillende plaatsen in de buurt: bij het beekje, aan een boom, enz. Geef hen verschillende materialen ter beschikking: sjorbalken, takken, hoepels, doeken, enz. Laat de rakwi’s een beetje freestylen. Laat hen elk kamp ook een naam en een vlag geven. Geef ondertussen de aliens de opdracht om een ruimtevaartschip te bouwen en dat ergens zo goed mogelijk te verstoppen in de buurt van het Chiroterrein. Geef hen enkele petflessen en ander materiaal ter beschikking. Je kunt hen hierbij helpen, zodat ze de raket later nog kunnen lanceren. Check ‘waterraket lanceren’ op YouTube voor de technische kant van de zaak. Geef de buitenaardse wezens verder de opdracht om één kamp te bouwen. Daar moeten ze hun voorraad verf bewaren.

De slag om het rakwidorp

Geef elke rakwi-agent een blaaspijp mee. Geef hen daarna de opdracht om zoveel mogelijk kampen te verdedigen. Geen enkele alien mag het kamp binnen! Een kamp verdedigen doen ze door de aliens te raken met een propje. Wie geraakt wordt, moet terug naar het basiskamp. De buitenaardse wezens op hun beurt moeten zoveel mogelijk kampen binnendringen. Dat doen ze door de rakwi-agenten uit te schakelen. Een rakwi-agent is uitgeschakeld als hij of zij drie keer geraakt is door een tennisbal. Alle aliens krijgen een tennisbal mee die ze in verf moeten dopen voor ze de agenten aangooien. Opgelet: de buitenaardse wezens mogen het kamp van de rakwi-agenten niet binnen voor ze het veroverd hebben! Als de agenten die het kamp verdedigen uitgeschakeld zijn, is het kamp van de buitenaardse wezens. Als de rakwi-agenten geraakt worden door een bal, zijn ze niet meteen dood.

Dit zijn de spelregels:

  • Een agent heeft drie levens.
  • Een alien heeft oneindig veel levens.
  • Een agent verliest één leven als hij of zij geraakt wordt door een tennisbal met verf.
  • Een tennisbal die buiten bereik van de alien in het kamp ligt, wordt teruggegooid door de agenten ter plaatse.

Levens bijverdienen (facultatief )

Als je met genoeg leiding bent, kun je iemand extra inzetten zodat rakwi-agenten levens kunnen terugverdienen. Zo kunnen ze hun kamp nog heroveren. Die levens kunnen ze op twee manieren bijverdienen: door levens te zoeken die verstopt liggen op het terrein (maar één keer te gebruiken), of door een opdracht te doen bij de leiding.

Opdrachten:

  •  Een geheim agent moet logisch kunnen nadenken. Vul een sudoku in.
  • Een geheim agent moet blindelings kunnen mikken. Speel schoenenpetanque! Schop je schoen zo ver mogelijk uit. Schop je tweede schoen geblinddoekt in de richting van je eerste schoen. Als hij op minder dan een meter afstand van de eerste landt, is de opdracht geslaagd. 
  • Een geheim agent is een echte stuntpiloot. Leg een bepaald parcours al tuimelend af.

De noodprocedure

Als de aliens de helft van de kampen veroverd hebben, mogen de rakwi-agenten de noodprocedure in gang zetten. Ze mogen twee agenten (dood of levend) op een geheime missie sturen: de raket lokaliseren en lanceren. Tien minuten lang moet de raket in de lucht gehouden worden en moeten ze ermee rondlopen. De aliens kunnen dat tegenhouden door hen met een tennisbal te raken. Ook hier heeft een agent drie levens. Als een van de twee agenten uitvalt, mag hij of zij de raket wel nog doorgeven aan de tweede agent.

EINDE VAN HET SPEL

Het spel eindigt sowieso na twee uur. Tel de kampen per ploeg. In hoeveel kampen hebben de aliens kunnen binnendringen en hoeveel hebben de agenten er kunnen verdedigen? De ploeg met de meeste kampen in zijn bezit heeft gewonnen. Het spel kan ook vroeger eindigen als de agenten erin slagen om de raket te ontmantelen. Dan winnen de agenten sowieso!

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

10
tot
12 jaar
Intensiteit
matig