Altijd al eens een ster van dichtbij willen zien? Altijd al eens willen vliegen door de ruimte ? Planeten bewonderen kan als je een astronaut bent. En om astronaut te worden ben je hier aan het juiste adres. Op bivak maken we een school waar je het allemaal kan leren. Welkom bij de Astronauten academie!
Verschenen in de dubbelpunt over bivak in februari 2018
Op bivak kan je dit spel opdelen in voormiddag en namiddag. In de voormiddag kan je knutselen en in de namiddag kan je de andere opdrachten doen.
Doel van het spel
Het kamp is voor één dag een astronautenacademie. De ribbels zullen alle fases moeten doorlopen om naar de ruimte te kunnen gaan en terug te keren. Deze dingen kunnen ze gelukkig leren op de astronautenacademie! Maak er een volledige inleefdag van!
Spelverloop
Voorbereiding
-Leg volgend materiaal gereed:
-1 plastic fles/kind
-1 gekleurd papier/kind
-Behangerstape
-Verf/versiering/stickers/... -Tekeningen over de ruimte om in te kleuren -Een bal
-Maak voor elke ribbel een ‘astronautendiploma’. -Verkleed jullie zelf als astronauten.
Stap 1: de bouw van de rakket!
Gebruik de voormiddag met de ribbels om een raket te bouwen! Begin samen met de ribbels aan de top van de raket. Deze kan je maken door een gekleurd papier te nemen en er een cirkel uit te knippen. Je knip de straal van de cirkel in twee en je duwt het middelpunt naar boven. Het geknipte deel lijm je dan terug aan elkaar. Zo krijg je een punt. Dat kleef je aan de top van de plastic fles. De rest van de fles wikkel je in behangerstape. Dat deel kan je dan schilderen, versieren, stickers op kleven, … zodat je een originele raket hebt. Vervolgens knip je uit het gekleurd blad papier drie identieke rechthoeken. Deze rol je dan op waardoor het cilinders worden. Je bevestigd de uiteinde van de rechthoek aan elkaar zodat de cilinders niet meer los komen. Deze cilinder kleef je dan aan de onderkant van je fles zodat je racket volledig is.
Tip: Als de ribbels vroeger klaar zijn met hun raket kan je ze altijd tekeningen laten maken of inkleuren. Zo kan je je astronauten academie inkleden.
Stap 2: leren vliegen
Het volgende wat een astronaut moet kunnen, is in de lucht geraken. Direct met een ruimteschip vliegen is een beetje te veel van het goede. Daarom beginnen we met een helikopter. Geef de ribbels de opdracht om in een cirkel te staan. Ga zelf in het midden staan, terwijl je cirkels draait. Als jij zegt ‘de helikopter draait 10 %’, moeten de ribbels even traag draaien als jij op dat moment doet. Zeg nadien ‘de helikopter draait 20%’ en draai een beetje sneller. De ribbels moeten hetzelfde doen. Blijf samen met de ribbels harder en harder draaien tot je aan 100% zit. Op dat moment roep je heel hard ‘HELIKOPTER’. Dit is voor de ribbels het teken om zo snel mogelijk weg te lopen. Probeer zo veel mogelijk ribbels te tikken. Speel dit spelletje enkele keren, totdat alle ribbels kunnen weglopen.
Stap 3: adem inhouden
In de ruimte is geen zuurstof. Dus moeten de ribbels leren om in geval van nood hun adem in te houden. Laat de ribbels op één lijn staan. De eerste ribbel in de lijn mag beginnen en recht vooruit lopen terwijl die ‘AAAAA’ roept. Op het moment dat hun adem op is, moeten ze stoppen met lopen. De ribbel die het verst geraakt is, wint.
Stap 4: evenwicht bewaren en grote stappen zetten!
Je bent gewichtloos als je in de ruimte bent. Je zweeft daar wat heen en weer. Daarom gaan de ribbels nu zien wat het is om geen evenwicht te hebben. Verdeel de ribbels in twee groepen. Elke groep staat aan een kegel en op het terrein ligt een bal. Laat van elk team één ribbel 15 keer rond de kegel te draaien. Als ze 15 gedraaid hebben, moeten ze zo snel mogelijk op de bal trappen. De ribbel dat als eerste op de bal trapt krijgt een punt voor zijn team. Daarna doet de volgende van het team dit. Het team dat het meeste op de bal heeft kunnen trappen wint.
Stap 5: Aliens bestrijden
Als de astronauten uiteindelijk op een planeet zijn beland, moeten ze nog strijden tegen gevaarlijke aliens. Gelukkig wapenen we de ribbels hiervoor op de astronauten academie. Geef 1 ribbel de bal. Deze is de astronaut. De andere ribbels zijn de aliens. De astronaut moet een alien raken met de bal. Als dit lukt, wordt de astronaut een alien en de geraakte alien wordt de astronaut.
Stap 7: terug naar de aarde gaan
Een astronaut kan natuurlijk niet eeuwig in de ruimte blijven. De ribbels moeten dus zien dat ze ook terug naar de aarde geraken. Hoe doen ze dat? Door de spreuk te gebruiken die ze terug naar de aarde brengt. Maar die spreuk krijgen ze niet zomaar! Daarvoor moeten ze eerst een rebus oplossen. Zorg er voor dat de oplossing van de rebus is ‘Ik wil terug naar de aarde’
Einde van het spel
Nu de ribbels de astronautenacademie hebben afgerond, krijgen ze allemaal hun diploma van astronaut! Sluit af met een slotceremonie en geef hen een astronautendiploma mee naar huis.