Ouderactiviteit

Ouderactiviteit

Speluitleg

Een nieuwe jaarlijkse traditie is ontstaan te KLJ Hoeleden waarin alle ouders één keer per jaar uitgenodigd worden om deel te nemen aan een KLJ activiteit. We spelen deze namiddag met andere woorden met alle leden, alle leiding én alle ouders te samen.

Spelvoorbereiding

Ouders blijven bij eigen kinderen in de groep. We verdelen de ouders en leden in 6 groepen. Deze 6 groepen worden verder onderverdeeld in 2.

  • 3 groepen krijgen een gele stip op de wang

    • Groep 1: krijgt een gele stip en cijfer 1

    • Groep 2: krijgt een gele stip en cijfer 2

    • Groep 3: krijgt een gele stip en cijfer 3

  • 3 groepen krijgen een groene stip op de wang

    • Groep 1: krijgt een groene stip en cijfer 1

    • Groep 2: krijgt een groene stip en cijfer 2

    • Groep 3: krijgt een groene stip en cijfer 3

Spelverloop

Als je een grote groep hebt kan je het spel dubbel spelen, dus het spel op hetzelfde moment twee keer spelen. Het ene spel vindt plaats aan de kant van het KLJ-terrein (= groene groepen). Het andere spel vindt plaats aan de andere kant van het KLJ terrein (= volledig achteraan + gele groepen). Voor de rest is het spel volledig hetzelfde. Iedereen krijgt een gele of groene verfstip op het gezicht om het onderscheid duidelijk te maken.

Elke groep krijgt een eigen plattegrond van het KLJ terrein. Op deze plattegrond staan kruisjes op de plaatsen waar er zich een speelkaart bevindt. Bij het startsignaal stuurt elke groep 1 lid/ouder het speelveld in en deze persoon mag 2 speelkaarten omdraaien.

OPMERKING: de kruisjes van de blauwe groepen en de groene groepen bevinden zich op dezelfde plaatsen. Zo moeten we maar 1 plattegrond maken. Het is aan de leiding om goed op te letten dat de groene groepen enkel groene kaarten omdraaien en de gele groepen enkel de gele kaarten!

  • Als deze twee kaarten niet hetzelfde zijn keert hij/zij terug naar zijn groep en loopt er iemand anders het speelveld in.

  • Wanneer deze persoon na de tweede kaart ontdekt dat hij/zij twee dezelfde kaarten omdraaide, mag hij/zij beide kaarten meenemen en naar zijn groep brengen.

De bedoeling is zoveel mogelijk duo’s van speelkaarten te vormen. De plattegrond kunnen de leden en ouders gebruiken om kaarten te onthouden. Zo kan je bijvoorbeeld op de plattegrond schrijven dat de speelkaart ‘aan de boom’ een ‘fiets’ is.

Bijhorende opdrachten

Gedurende dit spel, is er een opsomming van extra opdrachten. Bij deze opdracht zal steeds vermeld staan wie de opdracht moet uitvoeren (ouder, kleine leden, of grote leden). Wanneer het spel begint geven we een eerste opdracht. Vervolgens zal er om de 10minuten een sirene luiden. Deze sirene betekent dat je aan je groepsleider een extra opdracht kan vragen. Elke voltooide opdracht levert extra punten op voor het eindresultaat.

  • Maak een piramide van 3 verdiepen

  • Sudoku

  • Droedels

  • Maak een levensecht schilderij

  • Verzamel 5 insecten

  • Nummer een WC rol

  • Maak een klerenketting van … m

  • Maak een gedicht over je groepsleiding

  • Zing met z’n allen het KLJ refrein

Speleinde

Wanneer één van beide memoryspelletjes uitgespeeld wordt, stopt het spel. De groep met de meeste punten wint.

Spel van KLJ Hoeleden

Materiaal
- Memorykaarten (2 spellen) - WC rollen - Sudoku’s - Verf - KLJ lied lyrics - Pen en papier - Droedels
Organisatie
KLJ

Leeftijd

6

Aantal spelers

20
tot
80 spelers
Duur
180 minuten
Intensiteit
matig