De dag is aangebroken: een ufo met buitenaardse wezens is neergedaald op onze planeet. Een vreedzame soort? Zeer zeker niet. De Brabralazanosiums zijn ‘hersenetende’ schepsels. De marswezentjes zijn al uitgestorven door deze soort, en nu hebben ze het op de mensheid gemunt. Het enige wat je kunt doen, is je verstoppen in je schuilkelder! De ufo is echter met zo’n sterke knal neergestort dat de tito’s kilometers verder zijn beland. Geraken ze nog op tijd in de schuilkelder?
Bereid je tito’s voor op het spel: kondig het einde van de wereld aan en voorspel de komst van buitenaardse wezens. Zo kunnen je leden zich op voorhand al inleven.
IN HET KORT
Dit spel is een dropping en een inleefspel. Je dropt de leden op een aantal kilometer van het Chiroterrein. Vertel hen dat er een ufo neergestort is met hersenetende schepsels en dat ze zo snel mogelijk in de schuilkelder (het titolokaal) moeten geraken. Als je een kleine groep tito’s hebt, moeten ze met heel de groep proberen terug te geraken, liefst met alle levensnoodzakelijke hersenfuncties nog aanwezig. Heb je een grote groep, laat hen dan in twee of drie ploegjes om het snelst in de schuilkelder geraken. Opgelet: de plaatsen in de schuilkelder zijn beperkt! Let wel! Tito’s zijn nog niet oud genoeg om hen alleen op pad te sturen. Zorg dat er bij elk groepje iemand van de leiding aanwezig is (of oud-leiding die je opgetrommeld hebt).
VOORBEREIDING
Vraag eventueel aan ouders, oud-leiding, buren, enz. of ze jullie willen helpen met het droppen van de tito’s.
Maak een kaart van de route die ze moeten volgen. Tip: zet er ook enkele verplichte ‘stops’ op waar ze dan bijvoorbeeld een opdracht moeten uitvoeren.
VERLOOP VAN HET SPEL: DE UFO IS GELAND
Wanneer de tito’s het lokaal binnenkomen, begint het einde van de wereld. Blinddoek hen, want alles wordt donker als de apocalyps eraan komt. Laat hen een paar keer rond hun as draaien. Laat een luide knal horen. Leid alle tito’s naar enkele auto’s en voer hen naar de plaats waar jullie ze gaan droppen. Als je op die plaats aangekomen bent, vertel je hen dat er in de buurt een ufo neergestort is. Dat verklaart de knal die ze gehoord hebben. Die knal heeft ervoor gezorgd dat ze nu kilometers ver van het titolokaal verwijderd zijn. Vertel dat de wezens die in de ufo zaten hersenetende schepsels zijn. De tito’s moeten zo snel mogelijk naar de schuilkelder gaan. Maar ze moeten opletten: de Brabralazanosiums verplaatsen zich per fiets en proberen hen te vangen. Afhankelijk van de grootte van de groep kunnen jullie de leden een van de volgende twee opdrachten meegeven.
Kleine groep = hersenfuncties complementair houden
Als jullie een kleine groep tito’s hebben, geef hen dan de opdracht om met heel de groep het lokaal te bereiken. Wel moeten ze erop letten dat iedereen al zijn of haar levensnoodzakelijke hersenfuncties overhoudt. Geef elke tito vijf kaartjes mee, waarop vijf hersendelen of -functies staan. Bijvoorbeeld: motoriek, zicht, taal, evenwicht, slaap-waakfunctie. Iemand van de leiding probeert hen tijdens hun tocht naar het Chirolokaal te tikken. Lukt dat? Dan moeten ze een hersenfunctie afgeven. De hersenfunctie die ze afgeven, zal een gevolg hebben. Als een tito motoriek afgeeft, zullen de andere tito’s hem of haar moeten dragen. Geeft een tito zicht af, dan blinddoeken jullie hem of haar. Verzin er zelf nog enkele leuke gevolgen bij. Ze moeten er dus op letten dat hun functies complementair blijven. Anders zullen ze de eindmeet niet halen. De Brabralazanosiums willen telkens een ander stukje, dus goed nadenken is de boodschap!
Grote groep = om het eerst naar de schuilkelder
Heb je een grote groep tito’s? Laat hen dan in twee of drie ploegjes tegen elkaar racen. Als jullie hen nu tikken, moeten ze een opdracht doen zodat ze tijd verliezen. Eventueel kunnen jullie hen zeggen dat de plaatsen in de schuilkelder beperkt zijn. De eerste tien zullen de schuilkelder binnen kunnen. De hersenen van de tito’s die niet meer binnen kunnen, zullen gebruikt worden als voer voor de Brabralazanosiums. Voorzie voldoende begeleiding! Zorg voor voldoende begeleiding. Elk groepje moet begeleid worden, en het is leuk als je met z’n tweeën kunt rondfietsen, sluipen, enz. om hen te tikken. Spreek oud-leiding, vrienden van school, enzovoort aan!
EINDE VAN HET SPEL
Het spel is afgelopen als de tito’s het lokaal bereiken. Zorg dat er een voedselvoorraad klaarstaat om hen te verwelkomen in de schuilkelder.