De inleiding tot deze activiteit gebeurt door enkele bestuursleden door aan de leden te vragen om hun persoonlijke muzikale topvijf even te noteren.
Deze topvijf wordt later gebruikt om de muziek voor het radioprogramma te selecteren.
Ieder lid wordt ook geïnterviewd: ze worden aan de interviewtafel uitgenodigd en vertellen wie ze zijn, wat ze doen (werk, school, …), welke hun hobby’s zijn en dergelijke meer.
Het project wordt voorgesteld:
De +16’ers worden uitgenodigd om mee te werken aan een radioprogramma van de eigen +16-groep.
Op een drafje ziet het project eruit als volgt:
Ø Verzamelen van interviewmateriaal op cassette of minidisk
Ø Bespreking van het gevonden materiaal en zoektocht naar de eigenheid van de +16-groep
Ø Verwerking van het geheel tot een spetterend radioprogramma
GROEPSINDELING EN VERZAMELING VAN INTERVIEWS
Na de projectvoorstelling delen we de ledengroep in groepjes van drie tot vier personen.
Ieder groepje vormt een reportageploeg die op pad gaat gewapend met cassetterecorder en cassettes of een minidisk en toebehoren.
Elk groepje krijgt een van de volgende opdrachten mee:
Reportageploeg 1 gaat de straat op en interviewt willekeurig een aantal mensen aan de hand van volgende vragen:
Ø Kent u KLJ?Van waar? Welke KLJ?
Ø Wat is volgens u typisch voor KLJ-jongeren?
Ø Zou u een algemene beschrijving kunnen geven van KLJ-jongeren
Ø Specifiek voor +16-jarigen: Hoe kleden ze zich?Welke muziek horen ze graag?Waar gaan ze uit?Hoe gedragen ze zich
Reportageploeg 2 gaat op huisbezoek bij oud-leden en oud-leiding (dit vraagt wel een beetje opzoekwerk) en probeert een antwoord te krijgen op volgende vragen:
Ø Wat vind je van de tijd dat je vroeger bij KLJ was?
Ø Wat heb je eraan overgehouden?
Ø Wat waren de typische kenmerken van jouw groep vroeger?
Ø Kun je een paar leuke belevenissen vanuit het verleden vertellen
Reportageploeg 3 gaat op bezoek bij een aantal belangrijke figuren in het dorp (gemeenteraadsleden, de pastoor, voorzitters van allerlei andere verenigingen, BV’s, …)
Ø Kent u KLJ-jongeren?
Ø Zou u een algemene beschrijving van de groep KLJ-jongeren kunnen geven?
Ø Welke tip wil je de KLJ’ers nog meegeven?
Ø Wat wenst u de KLJ’ers toe?
Voorbeeld van uitspraken:
Ø De KLJ +16’ers zijn een hoop nozems waar niets mee aan te vangen valt
Ø Typisch voor KLJ’ers zijn de geitenwollensokken, de blauwe sjaal en de geknoopte zakdoek op het hoofd
Akkoord?
Niet-akkoord?
UITWERKING VAN HET INTERVIEWMATERIAAL
De reportageploegen zetten zich allen rond de tafel en om beurt meldt een reportageploeg een uitspraak die ze tijdens de interviews heeft gehoord.We bakenen het hier af tot uitspraken die te maken hebben met het imago van de +16-groep.
Deze uitspraken worden op flap genoteerd en besproken wanneer een aantal mensen uit de groep zich niet goed voelen bij deze uitspraak.Op de flap wordt genoteerd of de ganse groep instemt met de uitspraak of niet.
Wanneer men met bepaalde uitspraken niet akkoord gaat wordt er even over gediscussieerd.Er wordt gepeild naar de reden van het niet-akkoord gaan en het hele gesprek wordt op cassette of minidisk opgenomen.Als er zo’n vijftien uitspraken verwerkt zijn schakelen we over naar het volgende onderdeel.
RECLAMESPOT OVER DE EIGENHEID VAN DE +16-GROEP
De reportageploegen gaan nu terug aan de slag en proberen nu zelf uit te vissen wat er typisch is aan de KLJ-groep aan de hand van volgende vraag: “Stel dat er een nieuw lid opdaagt.Aan welke voorwaarden moet dit lid voldoen om door de rest van de ledengroep aanvaard te worden?(Kleding, drank, uitgaan, houding, uiterlijk, muziek, andere hobby’s en interesses, …)”
Aan de hand van de gevonden elementen stelt de reportageploeg dan een reclamespotje op over de +16-groep en haar eigenheid (ook een parodie op een bestaand spotje kan natuurlijk overwogen worden).
PRAKTISCHE VERWERKING TOT EEN RADIOPROGRAMMA: HOE GA JE TEWERK?
Het verwerken van wat we tot nu toe hebben tot een compact radioprogramma vraagt heel wat tijd.
Eigenlijk kan je er ook best met niet te veel medewerkers aan werken.
Programmaschema opstellen
Om te beginnen stellen we een schema op voor het radioprogramma.Het schema wordt rond verschillende thema’s opgebouwd.Rond deze thema’s wordt steeds een kort studiogesprek opgezet tussen de dj van dienst en de reportageploeg.Deze gesprekken worden gebaseerd op de verzamelde opnames en de gesprekken die daarrond in de groep werden gevoerd.
Opgelet: studiogesprekken duren best niet langer dan twee tot drie minuten, anders ebt de aandacht weg.
Om deze studiogesprekken wat op te fleuren kan je ook fragmenten uit de interviews gebruiken.
Na de bespreking van een thema of een deelthema volgt steeds een plaatje uit de persoonlijke topvijfkeuze.
Een programmaschema kan er dus als volgt uitzien:
Studiogesprekken
1. Welkom aan de luisteraars en bondige voorstelling van het programma
4. Algemene voorstelling van KLJ
6. Wie is er zoal bij de KLJ?
9. Wat doet men zoal bij de KLJ?
15. Wat is er typisch aan de KLJ-groep?
18. Bij KLJ zijn, is dat de moeite?
21. Aankondiging van de komende festiviteiten en uitnodiging voor komende activiteiten
23. Slotwoordje
Interviewmateriaal
2. +16-spot
7. Onthaal, interviews met leden
10. Belevenissen van KLJ’ers
13. Belevenissen van KLJ’ers
16. Opnames rond eigenheid
19. Interviews met ex-leiding
24. +16-spot
Muzikale omlijsting
3. Plaat
5. Plaat
8. Plaat
11. Plaat
14. Plaat
17. Plaat
20. Plaat
22. Plaat
25. Plaat
Voorbereidende opname
Zodra ons schema klaar is maken we een paar vooropnames.
De interviewfragmenten worden in de juiste volgorde op een cassette of minidisk achter mekaar gezet.Eenzelfde oefening doen we ook voor de muziek.
Bij het opnemen noteren we steeds de tellerstand bij elk nieuw fragment zodat we dit makkelijk terug kunnen opsnorren.
Tevens worden wat teksten bijeengeschreven ter voorbereiding van de studiogesprekken.
Definitieve opname
Als alles klaar is kunnen we de route definitief opnemen.
De reportageploeg en de dj van dienst zetten zich rond de interviewtafel en snijden thema voor thema aan.Iemand die wat ervaring heeft met techniek en die op voorhand werd aangeduid regelt het mengpaneel en start tijdig de cassettes/minidisks met interviews en muziek.
De geluidsman let daarbij op volgende zaken
Geen te groot niveauverschil van geluid tussen studiogesprekken, muziek en interviews.
Platen worden nooit helemaal ‘tot aan het gaatje gedraaid’ (nooit helemaal uitdraaien).Naar het einde toe wordt de muziekschuiver steeds langzaam dichtgetrokken (uitfaden voor de ingewijden).
Wellicht zal je bij de opname een paar keer moeten herbeginnen maar na wat oefening loopt het wel los en kom je tot een goed resultaat.