Red de dieren van de overstroming

Red de dieren van de overstroming

Speluitleg

Het stormt en de velden van boer Teun, Gustafson, Petson en Boris zijn onder water gelopen. Frank, dat slechte weer had jij niet goed voorspeld! Help de boeren om hun velden te doorkruisen en hun dieren weer veilig in de stallen te krijgen.

Uit Dubbelpunt april 2023

In het kort

De speelclubbers spelen spelletjes waarbij ze kaartjes kunnen verdienen. Die kaartjes bevatten de onder water gelopen velden van de boeren en de plaatsen waar de dieren zich schuil houden. Het doel is om per ploeg zo snel mogelijk bij je eigen dieren te geraken. Om beurten mogen de spelers één rij of kolom verplaatsen en hun boer verschuiven door de velden. De eerste die hun koe, varken én kip gevonden heeft, is de winnaar.

Materiaal

  • Zak aardappelen
  • Vorken
  • Scherpe mesjes
  • Gewone messen
  • Materiaal voor een parcours
  • Lepels
  • Verf
  • Doorzichtige bekers
  • Zout

Voorbereiding

  • Teken de onder water gelopen velden op vierkante kaartjes zoals in het spel ‘doolhof’.
  • Teken op enkele kaartjes een kip, een koe of een varken. Zorg dat minstens voor elk team de drie dieren beschikbaar zijn.

Verdeling in ploegen

Verdeel de groep in teams van drie tot vier spelers. Laat de speelclubbers een papiertje trekken met daarop de kleur van hun team.

Spelverloop

De speelclubbers spelen telkens een spelletje. Het winnende team mag telkens hun pion verplaatsen over het veld en het kaartje waar ze op landen omdraaien. Eens een kaartje werd omgedraaid, telt het niet meer mee.

Mr. Potatohead: Leg een zeer dun plakje aardappel op het voorhoofd van ieder lid. Wanneer iedereen iets heeft, moeten ze zo snel mogelijk het plakje kunnen opeten zonder het te laten vallen of hun handen te gebruiken. Zorg voor reserveplakjes voor als ze op de grond vallen.

Tic-tac-potato: Verdeel de groep in twee ploegen, tussen de ploegen is er een groot rooster van drie op drie vakjes. Petson en Gustafson zijn de eerste van hun ploeg en lopen naar het rooster. Dan leggen ze een halve of hele aardappel in een vak en lopen ze terug. Het doel is om zo drie op een rij te vormen met halve of hele aardappelen.

Potatoparty: Alle speelclubbers krijgen een vork. Om beurten moeten ze de aardappel naar een ander lid gooien. Die andere probeert de aardappel op te vangen op een vork en gooit die daarna met aardappel en vork door naar een volgende. Wie de aardappel laat vallen of heel slecht gooit, valt af.

Zoek de aardappel: Teun is de zoeker terwijl Petson, Gustafson en Boris zich verstoppen. Teun probeert degene met de aardappel te vinden. Teun ziet Boris en roept zijn naam. Dan gaat Boris achter Teun aan wandelen. Na even rondwandelen en zoeken ziet Boris Gustafson zwaaien naar hem zonder dat Teun dat ziet. Nu mag Boris wegsluipen en zich opnieuw verstoppen tot zijn naam opnieuw afgeroepen wordt. Het spel is ten einde als de persoon met de aardappel gevonden is. De aardappel mag doorgegeven worden als dat ongezien kan gebeuren. De aardappel moet altijd in iemands bezit zijn.

Aardappelrace: Leg een aardappel in een lepel en leg een parcours af. Als je aardappel valt, moet je terug naar het begin.

Tik-tak-aardappel: Zet alle spelers in een kring en geef de aardappel door alsof die heel heet is. Iemand van de leiding zit in het midden en speelt microgolfoven: “Tik, tak, tik, tak”. Op een gegeven moment roept die “Ping!”. De speler die dan de hete aardappel vastheeft, valt uit. Vanaf nu moeten de buren over de benen van die speler springen voor ze de aardappel kunnen doorgeven.

Aardappels stempelen: Snij de aardappels doormidden. Laat de speelclubbers voorzichtig een vormpje in de aardappel snijden. Dat kan een driehoekje of een cirkel zijn. Laat hen dan de aardappel droogdeppen met keukenpapier. Als ze nu verf aanbrengen, kan de aardappel als stempel gebruikt worden. Als iedereen een stempel gemaakt heeft, krijgen ze dertig seconden om zoveel mogelijk stempels op een papier te zetten. Het team met het hoogste aantal stempels in totaal wint de opdracht.

Woordenslang: Elke ploeg moet om de beurt een gerecht met aardappelen opnoemen. De ploeg die niets kan bedenken, valt uit. Bijvoorbeeld: “Frietjes, gnocchi, puree, patatas bravas, gratinaardappelen, …”

Schijfjes: Verstop evenveel aardappelen als teams over het terrein. Probeer er exemplaren uit te kiezen die ongeveer even groot zijn. Na het startsignaal moeten de speelclubbers een aardappel zoeken voor hun team en dan moeten ze die zo snel mogelijk in zoveel mogelijk schijfjes snijden. Geef hen daarvoor een gewoon mes dat niet scherp is om ongelukken te vermijden en de opdracht moeilijker te maken.

Drijvende aardappel: Vul voor elk team een doorzichtige beker half met warm water en zet die aan het einde van het parcours. Nu moet elk team zo snel mogelijk hun aardappel laten drijven. Dat doen ze door zout toe te voegen. Ze mogen telkens een lepel met zout vervoeren naar de beker. Welk team kan als eerste de aardappel doen drijven?

Einde van het spel

De uiteindelijke winnaar is de ploeg die als eerste alle drie de dieren heeft kunnen vinden en terug in de eigen stal raakt.

Tip: Maak een lekker gerechtje met de aardappelen die je gebruikte voor het spel. Was ze eerst wel eens goed. Wat dacht je van een lekkere WAP?

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

8
tot
10 jaar
Duur
120 minuten
Intensiteit
rustig