Kunnen de tito’s ‘schild’ uitspreken? Goed! Kunnen ze ook een schild gebruiken? Nog beter! Hoe beter ze hun schild gebruiken, hoe minder dirty ze zullen worden. En hoe minder vuil ze worden, hoe meer kans ze hebben om het toernooi te winnen. Moge de properste winnen!
IN HET KORT
De teams moeten in verschillende rondes zoveel mogelijk punten scoren door plaatsen op het terrein te veroveren, de vlag te stelen en tegenstanders uit te schakelen. Maar ze moeten goed opletten: het andere team kan hen ook raken. Kunnen ze zich verdedigen met hun schild?
VOORBEREIDING
Voorzie het volgende materiaal: karton, versiermateriaal (linten, ballonnen, glitters, enz.), twee witte doeken, oude sokken en een fluojasje.
Zet een hindernissenparcours klaar. Denk aan: gekantelde tafels, autobanden, lege tonnen, enz.
Hang op het veld verschillende touwtjes op. Op elke locatie moeten er twee touwtjes hangen: één in de kleur van team A en een tweede in de kleur van team B.
Vraag de tito’s om een oud wit T-shirt mee te nemen.
SPELVERLOOP
Voorzie jezelf van een schild!
Laat de tito’s een eigen schild maken met behulp van karton, touw en tape. Als ze er tevreden over zijn, mogen ze het ook versieren met linten, ballonnen en verf. Het schild dat ze nu maken, kunnen ze later in het spel gebruiken om zich te verdedigen. Na het schild moeten ze een ‘wapen’ maken. Dat bestaat uit een kous met een andere kous erin gepropt waarmee je anderen vanop een afstand kunt raken. Geef hen eventueel nog wat krantenpapier zodat de sok helemaal opgevuld is, en het een soort zachte knuppel wordt.
De verdeling in ploegen
Verdeel de groep tito’s in twee ploegen: team A en team B. Laat elke ploeg een eigen vlag maken. Elke ploeg mag ook een kamp kiezen op het terrein. In hun kamp moeten ze de vlag planten.
De verovering van het veld
De tito’s moeten het veld veroveren. Dat kunnen ze doen in drie rondes. Ze moeten zoveel mogelijk aanvallen. Tegelijkertijd moeten ze denken aan hun eigen verdediging en proberen te verhinderen dat de andere ploeg punten scoort. De tito’s kunnen de volgende drie acties uitvoeren.
Ronde 1: Tegenstanders uitschakelen
De tito’s hebben elk een eigen kousenwapen gemaakt. De bedoeling is dat ze die in verf dompelen en daarmee iemand van het andere team raken. Wie geraakt wordt, keert terug naar het kamp. Zorg dat er in elk kamp iemand van de leiding zit zodat jullie kunnen bijhouden hoeveel spelers er geraakt zijn. Per tito die een team raakt, krijgen ze een punt. Tip: de tito’s kunnen zich hier behalve als ‘aanvallers’ ook als behendige ‘verdedigers’ tonen. Ze hebben tenslotte een schild bij.
Ronde 2: De vlag van het andere team stelen
Als de tito’s genoeg durf hebben om zich op het terrein van de andere ploeg te begeven, kunnen ze de vlag van het andere team stelen. Door een vlag te bemachtigen, verdienen ze drie punten.
Ronde 3: Locatie veroveren
De tito’s kunnen een locatie veroveren door een knoop te leggen in het touw met de kleur van hun eigen ploeg. Op deze manier is de andere ploeg ‘uitgeschakeld’. Dubbele knopen maken is verboden. Het andere team moet namelijk proberen om de knoop opnieuw los te maken. Per knoop die op het einde van de ronde in een touw zit, krijgt een team drie punten.
Elke ronde duurt tien minuten. Na de ronde laat je de tito’s de vlaggen terugbrengen naar het oorspronkelijke kamp, tel je de knopen en maak je de touwen weer los.µ
VARIATIES
Om het spannender te maken, kun je in elke ronde een variatie toevoegen. Hieronder vind je enkele voorbeeldjes.
Geef in ronde 1 één speler van elk team een blaaspijp, papier en verf. Zo kunnen ze extra punten verdienen door het andere team te beschieten.
Geef hen de opdracht om hun eigen vlag op het terrein van het andere team te planten, in plaats van de vlag te gaan stelen.
Maak per ploeg één speler president. Die krijgt een fluojasje. De president krijgt geen kousenwapen. Per keer dat ze de president van het andere team raken, verdienen ze vijf punten.
Plaats in elk kamp een pot met verf (verschillende kleur in elk kamp) en geef de leden de opdracht om een blad aan de kant van hun tegenstanders zoveel mogelijk te bekladden. Het is verboden om de pot verf te verplaatsen.
EINDE VAN HET SPEL
Op het einde van elke ronde tel je alle punten op. Wanneer alle rondes voorbij zijn, maak je de finale optelsom. De ploeg met de meeste punten wint het spel