You snooze, you lose!

You snooze, you lose!

Speluitleg

Ja, we doen het allemaal weleens. Lekker snoozen en uitslapen kan nu eenmaal zalig zijn. Maar in dit ketispel van Dubbelpunt gaan we daar radicaal tegenin. We zullen de keti’s flink op de proef stellen en uitdagen om Klaas Vaak te weerstaan. Wie blijft het langst wakker? 

 

Disclaimer! Deze activiteit is vooral gemaakt om op weekend, op kamp of als 24 urenspel gespeeld te worden. 

 

Doel 

Al deze spelen hebben hetzelfde doel: de leden heel moe maken en in slaap laten vallen. Hun doel daarentegen is om zo lang mogelijk wakker te blijven. De winnaar van het spel is degene die alle opdrachten kan doorstaan. Word je betrapt op slapen, dan kun je niet meer winnen.  

 

Tip! Hou het energieniveau van je leden goed in de gaten en laat degenen die niet meer goed kunnen functioneren gewoon gaan slapen. Dat kan je ook inkleden met slaapcoins. Deed iemand de opdracht extreem goed? Dan krijgt die 15 minuten slaaptegoed.

 

Spelverloop 

De actieve fase 

Voor het (avond)eten speel je een aantal actieve spelen die de ketis goed uitputten. Enkele voorbeelden zijn sportievere spelen (waarbij ze spelen met snelheid) zoals rugby, voetbal, hockey of honkbal. Of hun vele varianten: speel het eens met een ander voorwerp, op een andere plaats en/of met andere spelregels. Ook stoeispelen zijn lekker vermoeiend! Doe bijvoorbeeld honkbal-rugby, wie-is-de-koning of mierenhoop. 

 

De eetfase 

Een goed gevuld buikje, daar worden we allemaal lekker lui van. Maak een lekkere (zware?) maaltijd klaar, of voorzie veel boterhammen met choco. Zo zijn ze gemotiveerd om veel te eten! 

 

Tip! Deze fase is optioneel wegens niet altijd of voor iedereen mogelijk. 

 

Klaas Vaakfase 

Tijd om te verklappen wat er op het avondprogramma staat en het doel van de avond is: niet in slaap vallen! Het eerste spel is misschien het moeilijkst en hiernaar keer je telkens terug als er een opdracht mislukt is. Ai ai ai, let op voor dat slaapverwekkende zand van Klaas Vaak! 

 

De eerste vuurproef (1 uur) 

Na het eten en de opruim gaat iedereen in een donkere ruimte liggen. Iedereen krijgt een metalen plateau en een lepeltje. Iedereen kruipt in hun slaapzak met hun ogen dicht. Ze houden hun hand met de lepel boven het metalen plateau. Op die manier kun je controleren wie er in slaap valt. Als iemand indommelt, zal hun hand zich ontspannen en valt de lepel op het plateau. 

 

De muziekronde (1 uur) 

Verdeel de wakkere keti’s in vijf groepen. Laat hen het begin van een slaapgerelateerd lied horen en geef hen vijf minuten de tijd om een optreden voor te bereiden. Wát ze doen is minder van belang dan hoe ze het uitvoeren. De minst overtuigende groep wordt benadeeld en herhaalt spel 1 totdat spel 2 ten einde is. Er is één verandering: het lied waarbij ze verloren hebben, wordt in een loop op laag volume afgespeeld tot de muziekronde voorbij is. Dit spel gaat door tot er maar één ploeg overblijft. Die verdeel je dan verder in kleinere ploegjes tot er maar één persoon overblijft of er één uur voorbij is. 

 

Voorbeelden:

  • Enter Sandman Metallica  
  • Mr. Sandman The Chordettes 
  • Blinding Lights The Weeknd 
  • Fireflies Owl City 
  • Insomnia Faithless  
  • Slapeloze nachten The Opposites 

 

Sprookjestijd (1 uur) 

Bij het volgende spel luisteren de keti’s in stilte naar sprookjes van Hans Christian Andersen. Het eerste sprookje is dat van Klaas Vaak. Na ieder sprookje stel je hen vragen over wat je net verteld hebt. Wie het slechtst kan antwoorden op de vragen herhaalt spel 1 

 

 

Zandman (1 uur) 

Dit spel vraagt enige voorbereiding. Heb je een keuken in je lokaal, zorg dat vooraf dat die zo warm en dampig mogelijk is. Draai de verwarming open en laat water koken (of stomen). Of gebruik een plantenspuit als vernevelaar of een rookmachine. 

 

Drie spelers zitten rond een tafel en leggen hun hoofd op tafel. Op de tafel staan twee borden: een leeg en één vol zand, met erbovenop een ei. Het spel begint wanneer de eerste speler hun hoofd opheft, met een lepel wat zand wegschept en dat op het lege bord legt. Daarna legt die speler hun hoofd weer op tafel. Na vijf minuten tikt iemand van de leiding de volgende speler aan, die nu ook wat zand wegschept. Als er zand gemorst wordt of het ei verschuift, dan moet die speler het eerste spel herhalen. 

 

Einde 

Het spel is ten einde als alle opdrachten voltooid zijn of als alle keti’s in slaap gevallen zijn. De winnaars zijn zij die Klaas Vaak hebben verslagen en alle opdrachten voltooid hebben zonder in slaap te vallen. 


Dit spel werd bedacht voor de uitgave van oktober 2024 van het magazine voor Chiroleiding: Dubbelpunt. Het thema van deze uitgave is 'lokalen'.

Materiaal
Avondeten, Materiaal voor actieve spelletjes naar keuze, Iedereen heeft een (veld)bed en een slaapzak nodig, Donkere ruimte, Metalen voorwerpen voor controle spel 1 (bv. kookpot, gamel, lepel, nagel, …), 2 borden, zand en enkele eieren
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

14
tot
18 jaar
Duur
360 minuten
Intensiteit
matig