Het Kampioenschap Olympische Highlandgames

Het Kampioenschap Olympische Highlandgames

Speluitleg

Hét evenement van het jaar staat weer voor de deur: het Kampioenschap Olympische Highlandgames. Supporters staan al klaar met hun vlaggen en zijn helemaal voorbereid om de speelclubbers aan te moedigen. Aan hen om hun beste beentje voor te zetten. Dat de beste moge winnen.

DOEL VAN HET SPEL

De speelclubbers doen mee aan het Kampioenschap Olympische Highlandgames. Iedere speelclubber is een deelnemer. Ze kunnen deelnemen aan verschillende disciplines. Er zijn enkele wedstrijden waar ze individueel aan kunnen meedoen, en enkele ploegsporten. En ten slotte zijn er nog de Paralympics! Inkledingtips: 

  • Hang de olympische ringen op in het lokaal. 
  • Maak voor elke speelclubber op voorhand een medaille.
  • Maak een scorebord zodat jullie tijdens de spelen de scores kunnen bijhouden. 
  • Leg het volgende materiaal klaar: jutezakken, touw, kegels en hoepels, sjaaltjes en blinddoeken.

SPELVERLOOP

Openingsceremonie De Olympische Spelen beginnen altijd met een openingsceremonie. Geef de speelclubbers een liedje en geef hen even de tijd om een leuke openingsceremonie in elkaar te steken. Voor een keer is het niet ‘less is more’. Heet de speelclubbers plechtig welkom op het Kampioenschap Olympische Highlandgames en overloop met hen de verschillende disciplines. Hieronder vind je er enkele. Weten jullie er nog? Voeg ze dan zeker toe! Hoe meer speelclubbers jullie hebben, hoe meer disciplines jullie nodig hebben om aan iedereen een medaille te kunnen uitreiken.

Individuele disciplines

Zakspringen: Geef elke speelclubber een jutezak. Geef hen de opdracht om in de zak zo snel mogelijk naar de overkant van het plein te springen. Wie als eerste aankomt, wint.

Limbo: Een sport hoeft niet altijd om kracht te gaan. Met lenigheid geraak je ook ver! Zet een leuk muziekje op. Pak met je medeleiding een touw vast en hou het zo dat de leden eronderdoor kunnen lopen. Daarvoor moeten ze wel achterover buigen. Elke keer als alle speelclubbers eronderdoor geraakt zijn, houden jullie het touw een beetje lager. Als een speelclubber het touw raakt, valt hij of zij uit. Wie als laatste overblijft, is de winnaar van deze discipline.

Schoenslingeren: Hamerslingeren? Discuswerpen? Wij gaan schoenslingeren. Schoenslingeren is het nieuwe kogelstoten. De speelclubbers maken hun veters los en proberen met hun voet hun schoen zo ver mogelijk te slingeren. De speelclubber van de schoen die het verst geland is, wint.

De langste adem: Een goede conditie kan je ver helpen in deze wedstrijd. Bij het aaa-spel moet iedereen om beurten zo lang mogelijk ‘aaa’ roepen en ondertussen vooruit lopen. Als hun adem op is, moeten ze stoppen. Wie het verst geraakt, wint.

Teamdisciplines

Touwtrekken: Verdeel de speelclubbers in twee ploegen. Geef hen een touw. De twee ploegen moeten elk aan een kant van het touw gaan staan en proberen de andere groep over een lijn te krijgen.

Ballonnen in de lucht houden: Verdeel de groep in twee ploegen. Geef elk team een ballon. De bedoeling is dat elk team hun ballon zo lang mogelijk in de lucht houdt zonder hem vast te houden. Het team dat dit het langste kan volhouden, wint.

Vaksleuren: Verdeel de groep in vier teams. Verdeel een vierkant in vier delen en geef elk team een deel. De teamleden moeten elk proberen zoveel mogelijk leden van andere teams in hun vierkant te trekken. Na twee minuten gaat het fluitsignaal. Dan moeten de speelclubbers stokstijf blijven staan. Het team met de meeste speelclubbers in hun vierkant, wint.

Rupsbanden-estafette: Verdeel de speelclubbers in twee ploegen. De leden van elke ploeg moeten naast elkaar op hun rug gaan liggen, met hun schouders tegen elkaar. De twee ploegen liggen zo, schouder aan schouder, naast elkaar. De laatste speelclubber van elke rij gaat op zijn of haar buik dwars op de rij speelclubbers liggen. De speelclubbers op de grond vormen een levende rupsband door tegelijkertijd om te rollen. Zo moeten ze naar de andere kant van het veld rollen zonder dat de speelclubber achterblijft die op hen ligt. Als de speelclubber er aan de voorkant af rolt, moet de achterste speelclubber op de rij speelclubbers gaan liggen. Het team dat als eerste aan de overkant geraakt, wint.

Paralympics

Wisten de speelclubbers al dat ook mensen met een beperking kunnen deelnemen aan een sportwedstrijd? Op het Kampioenschap Olympische Highlandgames worden er ook Paralympics georganiseerd. Kunnen de speelclubbers ook winnen met één been?

Siamesetweelingvoetbal: Verdeel de speelclubbers in twee ploegen. Per twee ga je met één been tegen elkaar staan. Die twee benen bind je telkens vast. Laat hen zo een spelletje voetbal spelen. Wie als eerste een doelpunt scoort, wint.

Blindenhoepelwerpen: Zet een kegel op tien meter afstand van de speelclubbers. De speelclubbers gaan in duo’s staan. Elk duo krijgt drie hoepels. Eén speelclubber van het duo wordt geblinddoekt, de andere moet instructies geven. De speelclubbers gooien nu geblinddoekt zoveel mogelijk hoepels rond de kegel. Nadien wisselen ze van rol. Wie de meeste hoepels rond de kegels krijgt, wint.

EINDE VAN HET SPEL

Als alle disciplines gespeeld zijn of als de tijd om is, is het spel afgelopen. Zorg dat jullie genoeg tijd over hebben voor een slotceremonie waarbij elke speelclubber een medaille krijgt. Je kunt een medaille uitreiken per gewonnen discipline, maar je kunt ook prijzen geven voor enthousiasme, beste prestatie tijdens de openingsceremonie, enzoverder.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

8
tot
10 jaar
Intensiteit
matig