De 24 uren van Oranje

De 24 uren van Oranje

Speluitleg

24 uur. Da’s een dag en een nacht. Da’s 1440 minuten. Da’s 86 400 seconden. Da’s ongeveer zes keer een gewone zondagnamiddag. Da’s ... lang! De 24 uren van Oranje zijn voor een aspi dan ook hét event van het jaar.

EEN 24 URENSPEL

Een 24 urenspel (het woord zegt het zelf: een spel dat 24 uur duurt) is ideaal voor op bivak of op weekend. Je kunt er heel wat kanten mee op: grote spelen, kleine spelen, een nachtspel, een tocht, quizzen, koken, en noem maar op. Je kunt spelen in meerdere ploegen of met heel de bende samen. Een degelijke inkleding maakt het helemaal compleet. Hier volgen 24 ideetjes om een zalige 24 urenactiviteit in elkaar te steken. De tips zijn onderverdeeld in categorieën op basis van het moment waarop je ze kunt gebruiken.

ONTHAAL EN INKLEDING

TIP 1: Beginnen jullie in de ochtend, laat de aspi’s dan arriveren in hun pyjama. Hun kleren moeten ze gewoon meepakken. Geef hen dan enkele opdrachtjes met als inzet hun eigen kleren. Binnen het uur een eitje bakken op een zelfgemaakt vuurtje?

TIP 2: Inkleding is alles! Wat dacht je ervan om een heel leven te beleven in 24 uur? Begin de dag als zaadcel in een slaapzakkenrace. Elke mens moet leren lopen: laat hen enkele stelten testen. Eindig de dag met rijstpap met gouden lepeltjes in de hemel. Laat alle levensfasen de revue passeren.

TIP 3: Zet een keukenwekker. Elke keer dat hij afgaat, geef je de aspi’s een nieuwe ‘levensopdracht’.

TIP 4: In de loop van de 24 uur zullen de aspi’s verschillende opdrachten moeten doen. Bij elke volbrachte opdracht winnen ze snoepgoed. Dat kunnen ze dan ‘s avonds oppeuzelen in de aspibioscoop!

ON THE ROAD

Bij een 24 urenactiviteit moet je niet per se in je lokalen blijven. Stuur de aspi’s op tocht!

TIP 5: Als de aspi’s willen slapen vanavond zullen ze hun slaapzakken moeten bemachtigen. Verstop de slaapzakken ergens in de buurt.

TIP 6: Maak een leuke kaart met aanwijzingen van de route die ze moeten volgen om hun slaapzakken te vinden.

TIP 7: Stuur je aspi’s op tocht met enkele grappige materialen: een hoelahoep, een winkelkar die dienst doet als ballenbad, rolschaatsen, verkleedkleren, enz.

TIP 8: Doe een guerrillatocht. Hierbij moeten je aspi’s een weg zien af te leggen zonder betrapt te worden door de leiding. Wie betrapt wordt, wordt een heel stuk terug op de route gezet.

TIP 9: Verdeel de aspi’s in groepjes en geef extra snoepgoed aan de aspi’s die met het meeste lawaai aan de lokalen terugkomen.

DINER

TIP 10: Terwijl de aspi’s op tocht zijn, kunnen jullie het lokaal klaarzetten voor de volgende levensfase: een trouwfeest! Kleed het lokaal leuk in.

TIP 11: Doe een 60 minutenspel terwijl ze aan het eten zijn. Maak een lijstje met dingen die moeten gebeuren op een bepaalde minuut. Link die dingen aan het trouwfeest. Op minuut 5 moeten ze een openingsdans doen. Op minuut 12 dansen ze de kusjesdans. Op minuut 18 moet er iemand speechen. Op minuut 25 moet er een trouwportret gemaakt worden. Enzovoort.

ASPI’S BY NIGHT

Een 24 urenactiviteit is het uitgelezen moment voor een nachtspel.

TIP 12: Zet een verkleedkoffer aan de ene kant van het terrein of bos, aan de andere kant zit de leiding in een afgebakende cirkel met een zaklamp. De aspi’s moeten proberen onherkenbaar tot bij de leiding te geraken. Als de leiding raadt wie er nadert, moeten ze terug. Als ze in de cirkel geraken, winnen ze een punt.

TIP 13: Markeer iedereen met glow-in-the-dark-verf voor een magisch effect. Zo zal iedereen net dat tikkeltje harder moeten sluipen.

TIP 14: Baken in het bos enkele paden af met donkere draad waar belletjes aan hangen. Zo zullen de aspi’s goed moeten uitkijken, of de leiding hoort hen al van ver komen!

TIP 15: Geef je aspi’s de opdracht om een kaars zo lang mogelijk brandende te houden. De leiding probeert ze te doven met water.

TIP 16: Eindig de dag door wat te chillen. Tover het lokaal om tot een echte filmzaal! Popcorn included.

DE RODE DRAAD

Laat enkele spelletjes als een rode draad door heel de dag lopen.

TIP 17: Laat de aspi’s een logboek bijhouden waarin ze het verloop van het spel en andere dingen kunnen noteren. Altijd leuk om dat later nog eens te lezen.

TIP 18: Verwerk een soort gotcha in het spel.

TIP 19: Geef de aspi’s wasknijpers om op hun kleren steken. De leiding probeert het hele spel door van zoveel mogelijk aspi’s de wasknijpers te stelen.

TIP 20: Om het uur moeten de aspi’s een foto maken. Koppel dat aan het spel met de levensfasen. Zo kunnen ze foto’s nemen op hun ‘huwelijk’ of ‘in de kleuterschool’.

AFSCHEID NEMEN BESTAAT NIET

TIP 21: Als de 24 uur erop zitten, mogen de aspi’s naar huis. Maar ... er is een probleem: de deur is op slot. De sleutel is verstopt. Geef de aspi’s tips over waar ze hem kunnen vinden.

TIP 22: Nu is het echt het moment om naar huis te gaan. Sluit af met een goed ontbijt of een diner (afhankelijk van wanneer je begonnen bent) en neem nog een leuke groepsfoto!

EXTRA TIP 23: Een 24 urenactiviteit kan een leuke manier zijn om de band tussen de afdelingen te versterken. Misschien willen de keti’s wel meedoen? Spreek op voorhand af met de leiding.

TIP 24: Vraag je leden op voorhand welk lied ze graag willen als openingsdans op hun huwelijk. Brand voor elke aspi een cd’tje als herinnering aan de leuke dag.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

16
tot
18 jaar
Intensiteit
zwaar