Het Volg-de-regels-stickerspel

Het Volg-de-regels-stickerspel

Speluitleg

Wat krijg je als je goed je best doet? Inderdaad: stickers! Wie wil er nu geen verzameling van die prachtige kleefdingetjes? Vandaag kunnen de ribbels dergelijke stickers verzamelen en wie weet komt er daarna nog meer!

Doel van het spel

Leg je ribbels aan de hand van een spel de regels uit. Iedere ribbel krijgt een stickerkaart. Als ze goed opletten en meespelen, verdienen ze een sticker. Krijgen ze hun stickerkaart vol? Dan volgt er een beloning!

Spelletjes

Goed luisteren – de rode letter

De ribbels staan op een lijn aan de ene kant van het terrein. Er staat één ribbel aan de andere kant van het terrein die de rode letter mag bepalen. Daarna mag hij of zij letters van het alfabet opnoemen. Als ribbels een letter horen die in hun naam voorkomt, mogen ze een stap vooruit zetten. Het is de bedoeling dat je als eerste bij de ribbel aan de overkant raakt. Maar opgepast! Als die ribbel vooraan de rode letter zegt, mogen ze geen stap vooruit zetten. Wie dat toch doet, moet terug naar de startlijn.

Als de ribbels goed meespelen, krijgen ze allemaal een sticker.

Braaf gaan slapen – dode vis

Al de ribbels liggen op de grond. Ribbel Joris loopt rond. Als Joris 'dode vis' zegt, mag niemand zich nog verroeren. Ziet Joris toch iemand bewegen, dan moet die ribbel rechtstaan en mee zoeken. Als Joris 'levende vis' zegt, moeten de ribbels spartelen en moeten Joris en wie eraan is, zoeken naar ribbels die niet spartelen. Het spel is voorbij als alle ribbels betrapt zijn.

Als de ribbels goed meespelen, krijgen ze allemaal een sticker.

Op tijd komen – wolfje-hoe-laat-is-het

De ribbels staan aan één kant van het terrein. Aan de andere kant staat één ribbel die de wolf is. De spelers roepen in koor: 'Wolfje, wolfje, hoe laat is het?' De wolf roept een tijdstip, bv. ‘drie uur’. De spelers zetten dan hetzelfde aantal stappen vooruit. Zegt de wolf echter 'etenstijd', dan moet iedereen zo snel mogelijk teruglopen en zorgen dat ze niet getikt worden. Wie getikt wordt, wordt de nieuwe wolf of een assistent van de wolf.

Als de ribbels goed meespelen, krijgen ze allemaal een sticker.

Je bord leeg eten – boontjes en broccoli

Verdeel de ribbels in twee groepen. Laat hen op twee lijnen tegenover elkaar staan. De ene ploeg zijn de boontjes, de andere zijn de broccoli's. Vertel een verhaal waar de woorden 'boontjes' en 'broccoli' in voorkomen. Bij het woord ‘boontjes’ moeten de boontjes gaan lopen. Als de broccoli's boontjes kunnen tikken, worden die boontjes broccoli's. Hetzelfde gebeurt in de omgekeerde richting.

Voorbeeldverhaal

Er was eens een jongen en zijn naam was Bruno. Hij had een brommer. Hij at heel graag boontjes. Bij dat eten at hij graag brochettes! Voor hij kon eten, moest hij wel eerst bonnetjes gaan halen. Maar toen zag hij dat hij ook broccoli kreeg! Dat smaakte net iets anders dan de boontjes. Twee verschillende groenten is toch wel speciaal. Maar hij kon niet kiezen! Hij ging dan toch voor de broccoli. Dat was best wel lekker, dat had hij niet verwacht van broccoli. Al vond hij het wel wat jammer voor de boontjes.

Proper opruimen – Bomspel

Er ligt op het terrein een hoop materiaal. Op drie voorwerpen na is alles een bom. Beslis met de leiding welke drie en schrijf dat op een papiertje.

De ribbels nemen om beurten een stuk materiaal vast. Roep “Boem!” als ze een bom vastnemen. Die ribbel valt af. Als het geen bom is, mag de ribbel het materiaal aan de kant leggen.

Het is de bedoeling dat de ribbels uitzoeken welk materiaal geen bom is. Als dat lukt, krijgen ze elk een sticker.

Einde van het spel

Op het einde van het spel zijn hopelijk al de stickerkaarten vol. Bedenk een leuke beloning voor als ze daarin slagen. Je kan hen achteraf iets laten bedenken wat 'stout' is en hen laten vertellen waarom.

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

6
tot
8 jaar
Intensiteit
matig