monopoly

monopoly

Speluitleg

tijdens deze opdracht leren de jonknapen op een speelse wijze omgaan met geld

De jonknapen spelen per twee. Geef elk duo een pion en laat hen om beurten met de dobbelsteen rollen om te beslissen wie start. Het duo met de hoogste worp start. Laat daarna alle duo’s om beurten met de dobbelsteen rollen. Bij elke straat is er een andere opdracht die ze moeten uitvoeren. Voeren ze een opdracht goed uit, dan krijgt het duo geld van de leiding. Het geld moeten ze goed bijhouden voor op het einde van het spel.

Als een duo op de nutsbedrijven komt, dan kunnen ze geld inzetten en een getal kiezen tussen 1 en 6. Als ze met de dobbelsteen dat getal gooien, dan krijgen ze het dubbele van het ingezette geld. Gooien ze iets anders, dan verliezen ze het geld.

Beslis vooraf met de leiding hoeveel rondjes ze spelen of wat het totaal bedrag moet zijn dat ze bij elkaar moeten sparen met alle duo’s.  zijn er niet genoeg leden op groepjes per 2 te maken, laat hen alleen spelen

Normale vakjes: straten = opdrachten om geld te verdienen bv. Elk blaadje van wc rol nummeren, zo snel mogelijk een beschuit op eten, zo ver mogelijk vlieger werpen
het is ook mogelijk deze straten te kopen, hiervoor betalen ze €50 euro voor een gebouw en dan kunnen ze de opdracht dubbel terug verdienen

Wavre rue du commerce:
Aalst nieuwstraat:

Sint-truiden Luikerstraat:
verviers place verte:
mechelen bruul:

Arlon Grand’ Rue:
Kortrijk Lange steenstraat:
Mons Grand Rue:

Oostende kapellestraat:
leuven bondgenotenlaan:
Knokke Lippenslaan:

Charleroi Rue de la montagne:
Liege rue de la cathedrale:
antwerpen huidevetterstraat:

Hasselt Hoogstraat:
Brugge Steenstraat:
Namur rue de fer:

Brussel louizalaan:
Liege Pont d’ile:
gent veldstraat:

Antwerpen Meir:
Brussel nieuwstraat:

Speciale vakjes:

Start = niets, geen geld niets

Telecom & internet: als je op een van deze vakjes komt, kunnen ze geld inzetten en een getal kiezen
tussen 1 en 6. Als ze dat getal gooien met de dobbelsteen, krijgen ze het dubbele terug, gooien ze iets anders, verliezen ze het geld

Inkom belasting = €10 euro betalen
extra belasting = €5 euro betalen

Gevangenis: als je in de gevangenis zit, eerst 5 minuten wachten, vervolgens betalen de spelers €5
euro per 3 beurten dat ze met de dobbelsteen smijten, in deze beurten moeten ze 5 of 6
proberen gooien, lukt dit niet, moeten ze opnieuw 5min wachten en 3 beurten kopen

Algemeen fonds of kans = kaartje nemen

Luchthavens:  op de luchthaven is er momenteel vertraging, waardoor het spel niet kan doorgespeeld worden, in deze tijd is er gezamenlijk spel met iedereen, hierbij is geen geld in te verdienen.  gezamelijke spellen zijn: - dikke bertha, levend dammen, baklopen, …
                                                                        

Voorbeelden van opdrachten:, zorg ervoor dat je voldoende opdrachten hebt, voor elke straat een een aantal opdrachten evendredig aan het aantal rondes er gespeeld zullen worden.

seks met PET-flessen : Iedere speler neemt een fles tussen zijn benen waarvan de dop vol verf zit.   
Op de kont van iedere speler hangt een blad. De bedoeling is zo snel mogelijk een stip verf op elkaars kont te zetten.
Schilderen: probeer elkaar een Z op het voorhoofd te schilderen met de penseel in de mond.
kippenkoers : Iedere speler neemt een fles gevuld met water tussen zijn knieën. Zo moeten ze een parcours afleggen waar ze aan het eind het water in een emmer overgieten. De groep van wie de emmer het eerst vol is wint.
klopper: klop om ter eerst eiwit stijf.
sumo-worstelen : van elk groepje maakt 1 speler zich dik d.m.v. verkleedkleren. Hierna nemen ze het tegen elkaar op. Degene die als eerst 10sec. lang met zijn rug op de grond ligt is verloren.
beschuitfluien: men kiest 1 speler uit iedere groep om deze opdracht uit te voeren. Die speler moet om ter eerst 4 beschuiten op eten en vervolgens fluiten.
proper: om ter eerst 2 stukken zeep in water opzepen.
broeden: iedereen stopt onder elke oksel een ei. Nu probeer je de eieren van de andere ploeg kapot te meppen, maar let op dat je eigen ei niet kapot blijft! De groep van wie het lid als laatst overblijft wint.
………
…..
..

Materiaal
afhankelijk van de opdrachtjes die gespeeld zullen worden
Organisatie
jkn ksamerkem

Leeftijd

8
tot
20 jaar

Aantal spelers

6
tot
20 spelers
Duur
130 minuten
Terrein
Intensiteit
matig