De deelnemers worden per 4 in een groepje ingedeeld. Elk groepje krijgt een speelveld met 30 vakjes (5 kolommen, 6 rijen) waarop ze zo snel mogelijk de juiste route naar de andere kant van het speelveld moeten zoeken. Op elke rij zijn er 4 foute vakjes en 1 juist vakje dat bij de route hoort. Als de deelnemers dus het juiste vakje op de eerste rij gevonden hebben, zijn er nog maar 3 opties op de volgende rij om de route te vervolgen.
In elk vakje staat een QR-code. Als de deelnemers de code scannen, krijgen ze een tip die naar een locatie verwijst. De tips zijn zo verschillend mogelijk: een website, foto, coördinaten, krantenartikel, raadsel, opdracht, rekensom, telefoonnummer, rebus... Als de deelnemers weten over welke locatie het gaat, gaan ze naar deze locatie. Op deze locatie hangt opnieuw een QR-code (als dit vakje niet tot de juiste route behoort) of staat een spelbegeleider (als ze wel het juiste vakje gevonden hebben). De QR-code gaat naar een afbeelding die aantoont dat dit geen juiste code is. De deelnemers moeten dan terug naar de centrale post om een nieuwe code te gaan scannen. Als ze bij een spelbegeleider komen, doen ze daar een opdracht om een tip te verdienen. Als ze uiteindelijk de volledige route afgelegd hebben, hebben ze 6 tips verzameld waarmee de oplossing van het spel gevonden kan worden.
Speelvelden voor 25 groepjes (in Leuven-centrum) in bijlage
Locaties (in Leuven-centrum) met tips en codes in bijlage
Opdrachten
1. Rebus + sudoku. De rebus geeft een straatnaam, de gekleurde vakjes in de sudoku vormen het huisnummer. Op dit adres (Bongenotenlaan 127) bevindt zich 'Rue Blanche' --> De tip is Blanche
2. Woordzoeker met allemaal Belgische artiesten. De overblijvende letters vormen 'Sandra Kim' --> De tip is Sandra Kim
3. 4 vlaggen en 4 bekende deelnemers. De vlaggen hangen in de juiste volgorde, door de deelnemers hierbij te hangen en de papieren om te draaien, zien ze dat er op de achterkant respectievelijk 1, 9, 5 en 6 stickers hangen. --> De tip is 1956
4. Parcours met een ballon (door hoepels, rond een bank, onder een tafel) tot bij een naald. In de ballon zit een verpakking van een Eurodeal. --> De tip is Euro
5. In een lange buis zit onderaan een pingpongballetje. Door de buis te vullen met water, komt het pingpongballetje naar boven. Elke deelnemer krijgt een pvc-buis, samen moeten ze een soort knikkerbaan maken waardoor het balletje kan rollen om in de emmer te eindigen. Als het balletje in de emmer zit, krijgen ze te tip 'Waterloo'
6. Trickshots met bekers: - Bekerpong (pingpongballetje vanop een afstand in een beker botsen) - In een beker schieten met een rekkertje - Bekerflip - Lepel in een beker katapulteren (https://www.youtube.com/watch?v=5LclbF7THoI) - Elke deelnemer krijgt een frisbee. Een pingpongballetje start bij de spelbegeleider, elke deelnemer moet dit minstens 1x aanraken en daarna moet het balletje in de beker terecht komen. Per gelukte trickshot, mogen de deelnemers een beker omdraaien. Aan de onderkant hangt telkens een QR-code die naar de letters W, Ü, R, S en T gaan --> De tip is Würst
Alle tips samen leiden naar Eurosong.
Tip
Verwijst naar
Rue Blanche
Blanche, Belgische deelnemer Eurosong 2017
Sandra Kim
Sandra Kim, Belgische deelnemer en winnaar Eurosong 1986
1956
Eerste editie van Eurosong
Euro(deal)
Euro(song)
Waterloo
Liedje waarmee ABBA in 1974 Eurosong won
Würst
Conchita Wurst, deelnemer en winnaar Eurosong 2014
Materiaal
Opgeladen GSM en 4G per groepje, speelveld per groepje, pen per groepje, documenten in bijlage (sommige per groepje, sommige 1x), ballon per groepje, naald, hoepels, PVC-buizen (waarvan eentje aan één kant dicht gemaakt), emmer, water, pingpongballetjes, 5 bekers, rekkertjes, frisbees, lepel.