Samen op zee: een ontdekkingstoch naar jouw rol

Samen op zee: een ontdekkingstoch naar jouw rol

Speluitleg

Het was een stralende dag toen de Chirogroep zich verzamelde bij de haven voor hun buitenlands kamp naar Engeland. Met een boot richting Dover voeren ze uit, klaar voor tien dagen vol plezier en verbondenheid. 

Maar het lot had andere plannen. Plotseling doemde een donkere wolk op aan de horizon, gevolgd door een bulderende storm die de rustige zee in een woeste watermassa veranderde. De wind gierde en de golven sloegen hoog tegen de boot. In het tumult van de storm verdwenen dierbare voorwerpen overboord, naar de diepten van de zee. Enkel de zuurstofflessen bleven als laatste redmiddel over. 

 

Zullen jullie met vastberadenheid en teamwork de geliefde spullen van jullie dappere Chirogroep redden uit de greep van de zee? Pas op: de tijd dringt, elke seconde telt. Zal het jullie lukken om de kostbare voorwerpen te vinden voordat de storm je overweldig

Doel van het spel: 

Het doel van het spel is om zo snel mogelijk de overboord geslagen voorwerpen terug te vinden. Het team dat het meeste voorwerpen vindt, wint. 

(+ einddoel: leren over jouw rol en die van anderen binnen een groep) 

 

Materiaal: 

  • Obstakels die een boot en de zee voorstellen 

  • Pennen 

  • 2 grote papieren 

  • Kleine papiertjes voor elke deelnemer (nabespreking) 

  • Inkleding: 8 ‘zuurstofflessen’, zee, boot  

 

Voorbereiding: 

  • Maak een ruimte of gebied met obstakels (bv. stoelen, tafels, takken, enz.). 

  • Plaats er drie voorwerpen in die de Chiro typeren (bv. vlag, Chirokousen, slaapzak, macramé, fluitje, enz.).   

 

Verdeling in ploegen: 

Verdeel de groep in twee teams en geef elk team blinddoeken, acht ‘zuurstofflessen’ en pen en papier. 

 

Spelverloop: 

Dierbare spullen van de Chirogroep zijn overboord gevallen. De groep wil ze redden. Elk team heeft maar een beperkt aantal zuurstofflessen om te duiken.  

 

  • Geef elke speler een klein papiertje. Daarop schrijven of tekenen ze welke rol ze volgens hen zullen innemen tijdens het spel.  

  • De teams mogen om beurten geblinddoekt 'duiken'. Per ingeleverde zuurstoffles krijgen ze twee minuten de tijd om rond te lopen in de ruimte met obstakels, op zoek naar de drie Chirovoorwerpen.  

  • Per keer mag je maar één voorwerp meenemen naar buiten.  

  • De teams mogen een plattegrond tekenen van de ruimte en overleggen wat er waar ligt. 

  • Wie er naar binnen gaat, mogen ze telkens kiezen. Dat mag telkens dezelfde persoon zijn of telkens iemand anders. Ook mogen ze met twee deelnemers van een team tegelijk als ze willen, maar dan moeten ze wel twee zuurstofflessen afgeven. Je mag geen zuurstofflessen na elkaar inzetten, dus na twee minuten moet je uit de ruimte.  

  • Als het andere team in de ruimte zit, moet je even wachten.  

  • Als de zuurstofflessen op zijn, stopt het spel voor dat team. 

 

Einde van het spel: 

Het spel eindigt als geen van beide teams nog zuurstofflessen heeft, of als de drie voorwerpen gevonden zijn. Het team dat het meeste voorwerpen vond, heeft gewonnen. 

 

Nabespreking: 

  • Hoe verliep de communicatie? Waren er obstakels in de communicatie die de prestaties beïnvloedden? 

  • Heeft iedereen de rol opgenomen waarvan ze dachten dat ze die gingen opnemen? Zo nee, welke rol dan wel?  

  • Hoe reageerden de teamleden op de leider? Was er een duidelijke leider? Hoe werden beslissingen genomen binnen het team? 

  • Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen? Waren er specifieke moeilijkheden die de zoektocht naar de voorwerpen bemoeilijkten? 

  • Ben je in je comfortzone gebleven of heb je eens een andere rol aangenomen? 

  • Hoe betrokken voelde je je? Hand hoog is sterk betrokken, hand laag is weinig betrokken. Waarom voelde je je veel of weinig betrokken, hoe kwam dat? Waren er momenten dat je betrokkenheid af- of toenam? 

Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen vzw

Leeftijd

14
tot
99 jaar

Aantal spelers

6
tot
12 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig