Babel

Babel

Speluitleg

Doel:

  • Jongeren uitdagen in gesprek te gaan rond het anders zijn van anderen

  • Jongeren bewust maken van het belang van communicatie

 

Verloop:

Inleiding van de film ( duur : 2u en 22 min.)

Een schot weerklinkt in de Marokkaanse woestijn… het startschot van reeks gebeurtenissen die levens zal veranderen. De levens van een Amerikaans koppel dat vecht voor hun relatie, de levens van twee jonge Marokkanen die per ongeluk een misdaad begaan, het leven van een huishoudster die met twee Amerikaanse kinderen illegaal de Mexicaanse grens oversteekt en het leven van een Japanse, dove adolescente wiens vader gezocht wordt door de politie. Hoewel hun cultuur en levenswijze mijlenver uit elkaar liggen, zullen de wegen van deze mensen elkaar kruisen...

Film bekijken en bespreken

De vragen kan je aanpassen aan de groep waarmee je werkt/

 

Filmherkenning:

  1. Welk filmfragment wil je vasthouden? Vertel erover.

  2. Bekijk de afgedrukte foto’s. Wat roepen de foto’s bij je op?

  3. Wat is er bijzonder aan het begin en einde van de film?

  4. Twee kinderen spelen onschuldig met een geweer en dan …Leg uit dat zij aan het begin van een soort domino staan.

  5. Geef een aantal feiten uit de film die een mensenleven veranderd hebben.

 

Groepswerk:

  1. Is naar elkaar luisteren belangrijk?

  2. Bespreek 3 filmfragmenten waarin je ziet dat het goed is om naar elkaar te luisteren ondanks de barrières.

  3. Welke maatschappelijke problemen kom je tegen in de film.

  4. Verscheidenheid in een terugkerend thema in de film. Bespreek enkele duidelijke fragmenten hierbij. Bespreek personages die evolueren en verdraagzaam worden.

  5. Voor welke moeilijke keuzen staan zowel… als … in het begin van de film? Groeien zij, in de loop van de film? Bespreek.

 

Naar het hier en nu

  1. In welke personage herken jij je het meeste?

  2. Stel dat jij regisseur bent en Jezus een rol zou spelen in je film. Bij welke figuur zou Hij dan het beste passen? Bespreek dit.

  3. Hoe herken je deze situaties in onze samenleving?

  4. Leg een verband tussen de film en ons als groep? Welke boodschap kunnen we meenemen als groep?

  5. Welke elementen uit de film vind je terug in je woonomgeving?

  6. Eventueel kan je nog een rollenspel doen. (Je kiest scènes uit de film en de jongeren het verhaal afmaken door ze er een eigen wending aan te geven.)

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

film, schrijfmateriaal

BijlageGrootte
Microsoft Office-documentpictogram Bijlage_1-_Babel_-_fotos.doc1.97 MB
Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

16
tot
25 jaar

Aantal spelers

10
tot
25 spelers
Duur
240 minuten
Aantal groepen
1 groep
Terrein
Soort
Intensiteit
rustig