Ouders? Op het Chiroterrein? ZOT! Aspi’s willen geen inkijk. Maar wat als de ouders niet meekíjken, maar meespélen? Met beat the parents kunnen de aspi’s zich bewijzen tegenover hun ouders.
IN HET KORT
De aspi’s nemen het deze namiddag op tegen hun ouders. In enkele kleine battles kunnen beide ploegen punten verdienen. In de finale kunnen ze hun al bijeen gesprokkelde punten uit de kleine battles gebruiken om als eerste aan dertig punten te geraken!
VOORBEREIDING
Om de battles te spelen, moeten er natuurlijk ouders aanwezig zijn. Zijn er ouders die niet kunnen of willen komen? Bekijk dan of er een vervangoplossing is: een neef, tante, enz.
Leg het volgend materiaal klaar:
Twee thermometers
Bal
Touw
Kaartjes met woorden (zorg voor voldoende afwisseling tussen zelfstandige naamwoorden, werkwoorden, voorzetsels, enz.)
Papier met codes (zie opdracht Geheime code)
Twee dezelfde papieren met vijf handtekeningen op. Zorg dat er een paar ingewikkelde bij zitten.
Papier
Winkelkar/-mand
SPELVERLOOP
Verdeling in ploegen
De aspi’s spelen tegen de ouders, dat is duidelijk. Heb je meer ouders dan aspi’s, verdeel hen dan in ‘kandidaten’ en ‘supporters’. Kandidaten en supporters wisselen elkaar dan af tijdens de verschillende battles.
De battles
Shop ‘til you drop Bij: deze proef wordt getest hoe snel de aspi’s en de ouders producten uit de ‘winkelrekken’ in hun winkelkar of mandje kunnen stapelen. Leg op het terrein voorwerpen van verschillende grootte en vorm. Elk team vaardigt twee spelers af die een halve minuut krijgen om voorwerpen te verzamelen. Daarna krijgen ze één minuut om de inhoud zo mooi mogelijk te ordenen. Wie het beste gestapeld heeft, wint de opdracht en haalt een punt binnen.
The school life: Oh nee, een nota! En nu moet je agenda ook nog ondertekend worden. De kunst is natuurlijk om de handtekening van je ouders zo goed mogelijk te imiteren. Sommige aspi’s zijn er misschien al in getraind, maar kunnen ouders ook zo goed handtekeningen nadoen? Geef de twee ploegen de twee papieren met de handtekeningen. Laat hen gedurende twee minuten naar het blad kijken en neem het dan weg. De ploeg met de beste imitatie wint twee punten.
Geheime code: Vaak zijn de sms'jes van jongeren Chinees voor hun ouders. Hoe is het gesteld met de kennis van de sms-taal? Schrijf de volgende sms’jes op een groot karton en laat de ploegen ze om het eerst ontcijferen. De winnaars krijgen drie punten.
Zin 1: ‘Ben ff nr de winkel. Mn BFF gt dr ook zijn. BRB. CU L8R! xoxo’
Zin 2: Omg. Vnv feestje bij Kim. Ik ga, anders zware fomo! LMK vr vervoer. Uitnodiging op fb.’
Oplossing 1: Ben even naar de winkel. Mijn beste vriend(in) gaat daar ook zijn. Ik ben direct terug. Ik zie je later! Kusje Knuffel Kusje Knuffel.
Oplossing 2: Vanavond is het feestje bij Kim. Ik ga, anders ben ik bang dat ik iets zal missen. Laat me weten hoe het zit voor vervoer. Uitnodiging op Facebook.
Een ziekte faken: Een extra kuchje zodat je niet als eerste je spreekbeurt van Frans zou moeten doen, of een plotse kwetsuur aan je enkel omdat je de test over de bok bij turnen niet zag zitten? Wel, nu is hét moment aangebroken om ‘een ziekte te faken’. Geef de aspi’s en de ouders een thermometer. Wie de temperatuur het eerst op 42 graden krijgt, wint. Wie is het ziekst en behaalt vier punten?
Woordenwisseling: De teams staan elk aan een kant van het terrein, en iedereen krijgt een nummer. Tussen de twee teams in ligt een kaartje met een woord op geschreven. Wanneer je een nummer afroept, moeten de personen met dat nummer proberen om het kaartje achter hun lijn te krijgen zonder getikt te worden door de tegenstander. Wanneer alle kaartjes op zijn, is het spel voorbij. De ploeg die met de verzamelde woorden de langste zin kan maken, wint de battle en krijgt vijf punten.
EINDE VAN HET SPEL: de final battle
Voetbal? Dat is écht wel iets uit de tijd van je ouders. Tegenwoordig speelt ‘de jeugd’ powerhand! Bij deze final battle is het now or never. De ploegen starten met de punten die ze hebben, maar iedereen kan nog als overwinnaars naar huis gaan. Leg een touw in het midden van het terrein en maak aan elke kant van het touw een doel. Elk team gaat aan een kant van het touw staan. Wanneer de bal opgegooid wordt, mogen de kandidaten hem enkel nog raken met hun ‘powerhand’. De bedoeling is de bal zo snel mogelijk in de goal van de andere ploeg te krijgen én zoveel mogelijk punten te scoren. Punten verdienen kan op verschillende manieren: wanneer de andere ploeg de bal niet in drie slagen over het touw krijgt, wanneer de bal een ander lichaamsdeel dan de powerhand van de tegenstanders raakt, en wanneer een tegenstander twee keer na elkaar op de bal slaat. Wie als eerste dertig punten verzamelt, is de winnaar.