Met deze methodiek breng je de individuele algemene tijdsbesteding van leiding in kaart. Zo krijg je zicht op welk aandeel het Chiro-engagement in de algemene tijdsbesteding krijgt, welke andere engagementen en bezigheden leiding voor de rest nog heeft, enz.
VERLOOP
Iedereen krijgt een pannenkoek*.
Er zijn verschillende soorten beleg: suiker (wit/bruin), siroop, choco, confituur, enz.
Ieder deelt de pannenkoek op in vakjes (zoals taartpunten): die stellen hun tijdsbesteding voor. Alles waar je mee bezig bent, krijgt een plekje op de pannenkoek: hobby’s, werk, studies en andere bezigheden.
Elk soort beleg staat voor een andere vorm van tijdsbesteding. Bruine suiker is bv. de Chiro, confituur staat voor je studies. Hoe meer tijd je ergens aan besteedt, hoe groter het vakje.
Vraagt je studie bijvoorbeeld heel veel van je tijd, dan heb je een grote taartpunt met confituur.
Overloop ieders pannenkoek. Om tijd te winnen, kan je bij elkaars pannenkoek ‘langsgaan’, zoals op de markt. De ene helft van de groep wandelt rond en bekijkt de pannenkoeken van de anderen (die dan uitleg geven) en daarna omgekeerd.
Richtvragen bij de bespreking hiervan:
Waaraan besteed je veel tijd? Waaraan weinig?
Hoe groot is jouw vakje ‘Chiro’? Hoeveel tijd kan/wil jij besteden aan de Chiro?
Hoe vertaal je dat naar concrete taken en tijdsbesteding? Wat past erin, wat niet?
* Geen pannenkoeken? Gebruik dan een papier met een cirkel erop
en potloden in verschillende kleuren om de vakjes van de tijdsbesteding
Materiaal
- Pannenkoeken*
- Beleg: suiker, confituur, choco, siroop, enz.*
* Geen pannenkoeken? Een papieren cirkel en stiften/potloden/balpennen/... kan ook. Wel minder lekker.