Jullie strijden individueel voor sponsors. Je wordt opgedeeld per district. Hoe hoger je district, hoe hoger je op de ladder komt te staan. Door elkaar uit te dagen, kan je jouw positie op de ladder verhogen. Je mag enkel spelers uitdagen die maximaal twee plaatsen boven jou staan. Win je die uitdaging, wissel je van plaats. Op het einde van deze fase krijgt de speler die het hoogste staat het meeste voordelen in het spel.
Fase 2
Iedereen krijgt een rugzak of totebag met daarin eten en drinken en een wit T-shirt (dat vuil mag worden). Hoeveel eten en drinken je meekrijgt, hangt van je positie op de ladder af. In je rugzak vind je opdrachten die je kan volbrengen om extra wapens te bemachtigen. Hoe hoger op de ladder, hoe meer mogelijkheden.
Fase 3
De spelers staan in een cirkel op een grote afstand van het midden. In het midden liggen er spuitjes gevuld met waterverf, waterpistolen gevuld met verf en (kartonnen) schilden. Na het startsein moet iedereen naar het midden lopen om een wapen te nemen. Maar let goed op: wie eerst is, mag meteen beginnen moorden. Dat doe je door met een waterverfstraal iemand op zijn of haar wit T-shirt te raken. Met de schilden kan je jezelf beschermen. Met het eten en drinken kan je naar de verborgen winkel gaan en daar extra munitie kopen voor je geweer.
Extra uitdaging: leg sjorbalken op de weg naar het materiaal. De vloer is lava, dus je kan je enkel over de balken voortbewegen. Wie de grond raakt, is er sowieso aan. Word je geraakt? Dan is je rol nog niet uitgespeeld. Je kan je teamgenoot uit je district helpen door opdrachtjes te vervullen zodat die extra wapens kan verdienen. Af en toe zullen de spelleiders je inzetten om kwaadaardig te zijn: jullie spelen gedurende 30 seconden een troep bijen en proberen met klakkenbuizen en propjes spelers te raken.
Degene die als laatste overblijft, wint The Hunger Games.
Uitdagingen sponsors (Fase 1)
Een sjorbalk om het verst gooien
Met pijl-en-boog (kan je zelf maken of nerfgeweertjes) in de roos schieten
Hanengevecht
Zo veel mogelijk eendjes vissen uit een zwembadje
Zo veel mogelijk planten herkennen uit een plantenboek
Zo snel mogelijk vijf insecten vangen
Worstelen
Opdrachten voor wapens (Fase 2 en Fase 3)
Leg een bepaalde knoop met sjortouw (bv. timmermanssteek)
Een parcours afleggen zonder te vallen (tip: gebruik een slackline)
Een kaars doen branden zonder lucifers of aansteker