We hebben om te beginnen 2 ploegen nodig.
Die twee ploegen stellen we op op twee horizontale rijen, met ongeveer 5 meter tussen de twee rijen ( al naargelang de snelheid en leeftijd van de spelers ).
De twee ploegen kijken naar dezelfde richting en in die richting stellen we een rij van 10 flessen op, ongeveer 3 meter verwijderd van de rij van ploeg A ( de eerste rij ).
De rij flessen staat diagonaal op de horizontale rijen van A en B. We laten tussen elke fles ongeveer 1 meter afstand.
Elke speler van elke ploeg krijgt een geheim nummer.
Elk nummer van de spelers van de ene ploeg komt overeen met een nummer van een speler van de andere ploeg.
De spelleiding roept een nummer, vb. 2 en dan gaat de speler met het nummer 2 van ploeg A en de speler met het nummer 2 van ploeg B in actie schieten.
De speler van ploeg A loopt snel naar de rij flessen en probeert zoveel mogelijk flessen om te gooien, maar ondertussen is de speler van ploeg B de speler van A beginnen achtervolgen die de speler van A moet proberen te tikken.
De speler van A loopt tot een eindlijn die op voorhand bepaald is. Heeft de speler van B de speler van A getikt, dan telt het aantal flessen dat de speler van A omgegooid heeft niet mee. Is de speler van A niet getikt telt de spelleiding het aantal omgegooide flessen en dat aantal wordt bij het totaal van ploeg A toegevoegd.
Na een aantal keren spelen worden de rollen omgekeerd: ploeg B wordt de lopende-flessen-omgooiende-ploeg en ploeg A wordt de achtervolgende ploeg.
Opmerkingen
Opletten met glazen flessen, want een rakwi is er bij ons in geslaagd om in haar snelheid een glazen fles kapot te slaan. Plastic flessen gevuld met water zijn veiliger.
van Julie Verstraeten, LEG/0105, Chiro Werchter, Werchter