Nu bewezen is dat er leven mogelijk is op andere planeten in ons melkwegstelsel, vinden de tito’s het hoog tijd om naar daar te reizen en te gaan experimenteren met lokale stoffen en producten om die te verkopen aan de stinkend rijke inwoners verspreid over het melkwegstelsel. Wie toont zich de beste onderhandelaar?
Doel van het spel
Dit spel wordt gespeeld in groepen. De tito’s moeten met hun groep zo veel mogelijk space-coins (de munt van ons melkwegstelsel) verdienen door op verschillende planeten grondstoffen uit de kraters op te delven en te verkopen aan de rijke ondernemers verspreid over de melkweg. Reizen door de galaxy is niet zonder gevaar voor de tito’s, want de ruimtewezens liggen op de loer. Ze mogen zich niet laten vangen!
Voorbereiding
- Verzamel klein materiaal zoals kroonkurken, okkernoten, takjes, ballonnen, stenen… Dit zijn de grondstoffen die ze kunnen verdienen en verkopen. - Knip 5 ronden van verschillende grootte en schilder deze in verschillende kleuren. Zet de naam van de planeet er op. Elke naam geeft een hint over welke grondstof op welke planeet het meest waard zou kunnen zijn. De planeten heten: Woodunus (hout, takjes), Thirstyter (kroonkurken), Heliumus (balonnen), Krákeria (okkernoten), Keianía (Stenen). - Maak een ranking van de waarde van de grondstoffen op elke planeet die je aan elke groep geeft. -Markeer op voorhand waar het centraal punt is, en waar de vijf planeten zijn. -Bereken de afstand (het aantal stappen) van de centrale plaats naar de vijf planeten en van de vijf planeten naar elkaar. -Maak een groot aantal ‘spacecoins’. Of gebruik speelgoedmuntjes die jullie hebben liggen. -Maak brandstoftanken. Zet op plastieke flesjes op gelijke afstand 10 streepjes. Maak zoveel tanken als er groepen zijn. -Verkleed jullie zelf als marsmannetjes.
Munten per 5
Woodunus
Thirstyter
Heliumus
Krákeria
Keianía
1 space-coin
Steen
Hout
Kroonkurk
Ballon
Okkernoot
2 space-coins
Okkernoot
Steen
Hout
Kroonkurk
Ballon
3 space-coins
Ballon
Okkernoot
Steen
Hout
Kroonkurk
4 space-coins
Kroonkurk
Ballon
Okkernoot
Steen
Hout
5 space-coins
Hout
Kroonkurk
Ballon
Okkernoot
Steen
Spelverloop
Verdeling in groepen en de reis naar de eigen planeet! -Verdeel de tito’s in vijf gelijke groepen. Wijs aan elke groep een planeet toe en geef elke groep een brandstoftank. Deze brandstoftank kunnen ze gebruiken om naar andere planeten te reizen en opdrachten te doen bij de andere planeetbewoners. Vertel hen dat elke planeet een krater heeft, waar andere grondstoffen groeien. Op elke planeet is dus een bepaalde grondstof in overvloed en andere totaal niet. Dat bepaalt de waarde van die grondstoffen. Door opdrachten te doen die bij een planneet passen, verdienen ze een grondstof. De planneetbewoners mogen kiezen welke grondstof ze geven. Hieronder vind je opdrachten die je de tito’s kunt laten doen op de planneet.
<kader> De planeetopdrachten Woodonus -Hang een halve minuut aan een tak. -Doe buiten een lucifer branden en zorg er voor dat hij niet uitgeblazen wordt door de wind.
Thirstyter -Hang een stylo met een touw rond je lende. Breng deze in een flesje zonder je handen te gebruiken.
Heliumus -Hou een ballon één minuut in de lucht zonder hem vast te houden. -Blaas een ballon kapot.
Krakeria -Gooi tien plastieke bekers omver met een okkernoot. -Raden onder welk bekertje de okkernoot zit!
Keiana
-Zoek een verstopt steentje -Gooi een steentje in de lucht en zorg ervoor dat die niet meer naar beneden komt.
Handel drijven
De tito’s kunnen grondstoffen verdienen door opdrachten te doen. Maar, niet alle grondstoffen zijn even veel waard op elke planeet. Ze kunnen ervoor kiezen om de opdracht direct te doen, en dus direct de spacecoins te innen op de planneet waar ze op dat moment zijn. Of ze kunnen doorreizen naar een andere planneet, waar de grondstof meer waard is. Willen ze veel spacecoins verdienen, dan zullen ze naar de planeet moeten reizen waar die grondstof schaars is. Daarvoor zullen ze brandstof moeten gebruiken. Elke keer ze vliegen, verliezen de keti’s dus brandstof. De keti’s kunnen brandstof bijverdienen door naar de centrale plaats te gaan. Om naar de centrale plaats te gaan hebben ze geen brandstof nodig (door de zwaartekracht op onze aarde). Per 5 stappen verliest een rakket 1/10 van haar brandstof. Ga rond om te controleren of ze wel degelijk hun brandstof uitgieten na hun rit. Ze kunnen ook grondstoffen verkopen, door te wachten tot een ondernemer van een andere planneet naar hun planneet komt. Dit is niet de meest winstgevende optie, maar zeker wel de veiligste. Tussen de planeten vliegen er immers marsmannetjes die nietsvermoedende ruimtereizigers beroven van hun grondstoffen en hun space-coins. Als deze jou tikken, mogen ze jou volledig kaalplukken!
Uitbreiding:Opgelet voor de marsmannetjes! Jullie lopen rond als marsmannetjes. Als jullie een tito kunnen tikken, moet deze alle grondstoffen en spacecoins afgeven.
Opdrachten om brandstof te verdienen
Evenwicht bewaren. Teken een lange lijn op de grond. De leden van de groep verdelen zich in twee en starten elk aan een kant. Ze moeten naar de andere kant geraken zonder van de krijtlijn te stappen en zonder hun evenwicht te verliezen.
Signaalgeven Vorm met jullie lichamen het woord ‘space’.
In de knoop Zonder zwaartekracht geraak je weleens in de knoop. Laat 1 tito de groep verlaten. De rest gaat in een cirkel staan. Daarna vormen ze een knoop door onder en over de armen van de teamleden te kruipen. Aan de persoon die weg was om de knoop los te krijgen.
Einde van het spel
Beslis op voorhand hoe lang dit spel duurt . Op het moment dat jullie een fluitsignaal geven om het eind van het spel aan te duiden verzamelt iedereen in het centrale punt met alle grondstoffen en space-coins. De grondstoffen die ze dan nog niet verkocht hebben, tellen voor 1 spacecoin. Bereken elke groep zijn scores. De groep met de meeste space-coins in het bezit, wint.