The Age of Yinsh

The Age of Yinsh

Speluitleg

Dit spel is een combinatie van Age of Empires, Yinsh (bordspel), Machiavelli, monopoly... En er zit voor elk wat wils in: rustig tactisch bordspel, actieve aanval,...

Speluitleg

In dit spel nemen 3 volkeren het tegen elkaar op. Elk volk bezit van bij de geboorte 1 basisgrondstof: Aarde, Hout of Water. De bedoeling van het spel is om de grootste stad te bouwen. Hoe? Er zijn een aantal verschillende gebouwen die een bepaald aantal grondstoffen kosten.

3 grote stappen

  1. Grondstoffen verdienen
  2. Bouwen
  3. Aanvallen en verdedigen

Stap 1: Grondstoffen verdienen: Yinsh

Yinsh is de motor van het spel. In de bank ruil je je eigen grondstoffen in tegen spelfiches. Je kan kiezen om1, 2 of 3 grondstoffen in te zetten in het spel. Je kan ook een bom laten tekenen op je spelfiche, dit kost 10 eenheden van je eigen grondstof. (houtblokken, aardekluiten of waterdruppels) Je kan ook een aanvalskracht inzetten, maar daarover later meer. Van elk team speelt één iemand tegen een ander team om grondstoffen te verkrijgen: er is een spelbord voor aarde tegen hout, één aarde tegen water en één hout tegen water. Bedoeling van Yinsh is (in dit geval) om om het eerst 4 op een rij te hebben in de juiste (eigen) kleur. Als je 4 op een rij kan maken, dan mag je alle schijven van het veld nemen en de inzet ervan wordt verdubbeld. Voorbeeld: Je hebt zelf 3 schijven van 1 hout ingezet en je bent er ook nog in geslaagd om een schijf van 1 aarde in jouw kleur te krijgen, dan krijg je 6 hout terug en 2 aarde. De ringen worden (in tegenstelling tot het echte spel Yinsh), niet van het veld genomen. Als je een bom inzet, dan hang je je bom op het tegengestelde kleur als wat je zelf bent (geel op rood en rood op geel). De bom start dus met de bom aan de onderkant. Als deze gedraaid wordt, dan wordt alles van gelijke kleur rondom de bom onschadelijk gemaakt en onmiddellijk van het veld gehaald. (Niemand wint er iets mee)

Stap 2: Bouwen

Het bouwen van gebouwen kost grondstoffen van verschillende soorten. Daarom moet je dus onderhandelen (zie stap 1) In deze tabel vind je hoeveel elk gebouw kost om te bouwen, hoeveel punten het opbrengt als het op het einde nog recht staat en hoe sterk het is. Hetzelfde vind je terug bij de upgrades. (zie bijlage) Een beschadigd gebouw (zie aanval) is maar de helft van de punten meer waard.  Bij het upgraden verwijnt alle schade aan een gebouw. Als bijvoorbeeld een kerk maar 1 sterkte-eenheid meer heeft, en er worden 10 druppels, 10 houtblokken en 10 aardekluiten binnengebracht bij de bank, dan krijgen ze een kathedraaltoren mee, EN is de kathedraal terug 20 eenheden waard.

Stap 3: Aanvallen en verdedigen

Iedere ploeg heeft een (groot) kamp, waarbinnen een plaat ligt waarop de stad gebouw wordt. Er mogen 2 leden van elke ploeg het kamp verdedigen.Bij de aanvang van het spel krijgt ieder team 5 aanvalsbanden (Witte linten). Op deze banden staan aanvalseenheden (AE)(Chirostempels). Dit is de sterkte van de aanval. Het aantal AE is bij iedere band in het begin 1. Die kan echter ook ingezet worden in het Yinsh-veld, en zo kan er telkens een aanval bijkomen op de band (dus niet verdubbeld, zoals de andere grondstoffen!) Als een aanvaller zonder getikt te worden in het kamp kan komen, dan mogen het aantal eenheden dat op zijn band staan afgetrokken worden van gebouwen naar keuze (waarop telkens de sterkte staat). Een aanvaller met 2 AE kan dus 2 hutjes van 1 sterktepunt vernietigen, of de helft van een kruidenierszaak. Als deze aanvallen ingezet zijn, worden ze ook op zijn band doorstreept. Deze band is in te ruilen voor een nieuwe witte (anders wordt het een te vuile boel) bij de bank. Als een aanvaller toch getikt wordt, dan verliest hij zijn aanvallersband aan de tegenstander die hem getikt heeft.

OPMERKING: het tikken kan enkel gebeuren tijdens een aanval, dus niet van of naar de centrale post.

Gebouwen kunnen ook een schild krijgen. Er bestaan 2 soorten schilden

  • full defense: beschermt dit ene gebouw tegen het aantal verdedigingspunten. Dit kost 1+1+1 per punt. (vb. Een appartement wordt aangevallen met een kracht 5, maar er ligt een schild onder van kracht 4. Dan wordt het schild vernietigd, en gaat er maar 1 sterktepunt van het appartementsgebouw af. Gevolg: 8 wordt doorstreept en vervangen door 7)
  • absorption defense: Dit beschermt het ene gebouw niet, maar als het gebouw aangevallen wordt in een gesplitste aanval (vb. Aanvaller met kracht 8 komt binnen in kamp en vernietigt 1 villa (2E), 1 kruidenier (4E) en 1 huis (2E). Onder de villa ligt er een schild, dan wordt enkel de villa vernietigd. Stel dat dit schild onder een kerk zou liggen, dan verliest de kerk 8 van haar 10 punten) De schilden mogen ook gecombineerd worden met elkaar.
Materiaal
  • 3 Yinsh-borden
  • 15 gele en 15 rode ringen
  • stuk of 150 schijfjes geelrood (geplastificeerd)
  • alle gebouwen
  • grondstoffiches
  • Verdedigingsschilden
  • aanvallersbanden (30 of meer)
  • stiften: alcoholstiften en whiteboardstiften
  • Chirostempel
BijlageGrootte
PDF-pictogram gamepLDE4chVgN.pdf24.44 KB
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

16
tot
18 jaar

Aantal spelers

9
tot
30 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
3 groepen
Terrein
Intensiteit
matig