Doorheen deze interactieve quiz krijgen de leden de opdracht om, door de vragen juist te beantwoorden, zoveel mogelijk petanqueballen te verzamelen. Wie er meer verzamelde heeft op het einde meer kans om het eindspel te winnen.
Duur: 3 uur
Aantal deelnemers: 20
Locatie: KLJ-lokaal
Aantal begeleiding: 2
Materiaallijst:
Beamer
Papier & stilo’s
Sjaaltje
Projectiescherm
Petanqueballen (zoveel mogelijk)
Box & Ipod
Klaarzetten en voorbereiden
Powerpoint maken
Quizrondes opmaken
Materiaal verzamelen
Speluitleg
We spelen een quiz, per ronde kunnen ze ballen winnen om in de tussenrondes petanque te spelen. In die tussenrondes winnen ze dan de eigenlijke punten. Meeste punten = winnaar!
Groepsindeling
We delen de groepen zelf in (ongeveer 5 leden per groep).
Verloop van het spel
RONDE 1: Logo’s
Ze krijgen 20 logo’s te zien en schrijven op een blad van welk merk het logo is. Het ploegje dat de meeste logo’s raadt krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
Shell
Android
Politie
Amazon
Twitter
Nintendo
Spa
Wella
Yamaha
Kellog’s
Beats
Mazda
Rolling stones
Wwf
Total
Jeugdraad
Vodafone
Calvin Klein
Firefox
BBC
RONDE 2: Wereldrecordpogingen
Ze krijgen 20 cijfervragen en steken op hetzelfde moment in de lucht hoeveel ze denken. Het ploegje dat de meeste cijfervragen juist beantwoordt, krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
1. Meeste piercings, hoeveel? (6005)
2. Oplossen rubik's kubus (in sec). (5.55 sec)
3. Hotdogs eten in 10 minuten. (69)
4. Snelste 100 m horden met zwemvliezen aan. (14.82sec)
5. Ballonnen opblazen met neus in 3min. (23)
6. Meest houten toiletbrillen gebroken met hoofd in 1 minuut. (46)
7. Meeste t-shirts tegelijk aan hebben. (121)
8. Kokosnoten openbreken met tanden in 1 minuut. (3)
9. Langste oorhaar. (10.2cm)
10. Meest flesjes openen met hoofd. (26)
TUSSENRONDE PETANQUE: geblinddoekt
We spelen 3x (dus 3 punten in totaal te verdienen)
RONDE 3: KAZOURONDE
Elke groep moet 2 keer naar voor komen om een liedje te kazou’en. Als iemand het weet, loopt die naar voor en pakt de praatstok. Het ploegje dat de meeste liedjes kon raden, krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
RONDE 4: JUIST/FOUT KAMPRONDE
We stellen 10 vragen over het kamp. De antwoorden worden op hetzelfde moment in de lucht gestoken. Het ploegje dat de meeste vragen juist beantwoordt, krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
TUSSENRONDE PETANQUE: met random voorwerpen
We spelen 3x (dus 3 punten in totaal te verdienen)
RONDE 5: SNELLE VRAGEN RONDE
Er worden 15 vragen snel achter elkaar gesteld. De deelnemers krijgen pas een pen en papier nadat alle vragen gesteld werden. Ze krijgen 1 minuut de tijd om zoveel mogelijk antwoorden op te schrijven. Het ploegje dat de meeste vragen juist beantwoordt, krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
RONDE 6: LEG DE LEIDINGLINK
Elk ploegje krijgt een blad met allemaal kenmerken op. Per 3 kenmerken verwijzen naar iemand van de leidingsploeg. De ploegjes moeten trachten te raden welke kenmerken bij welke leid(st)er horen. Wie het eerst alle linken heeft gevonden krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
TUSSENRONDE PETANQUE: eerst 10x rond de vinger draaien
We spelen 3x (dus 3 punten in totaal te verdienen)
RONDE 7: GROENTEN & FRUIT
Elk om beurt noemt een groente/fruit op. Diegene die de meeste groenten/fruit-soorten kan opnoemen krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.
RONDE 8: RAAD DE INTRO
Er worden 10 intro’s van liedjes gespeeld. Wie de intro weet mag naar voor lopen en de praatstok nemen. Het ploegje dat de meeste intro’s herkende, krijgt 3 ballen, de tweede krijgt 2 ballen en de derde 1 bal.