Vlaggenroof extreme

Vlaggenroof extreme

Speluitleg

Iedereen kent het concept van vlaggenroof wel. Maar wat als we dit eens in een uitdagender jasje stoppen? 

 

Doel van het spel 

Steel met je team alle vlaggen van je tegenstander(s). 

 

Voorbereiding 

Bedenk in welk gebied beide ploegen hun vlaggen mogen verstoppen en hun basiskamp maken. 

 

Verdeling in ploegen 

We schreven de uitleg voor twee teams. Heb je meer dan twintig spelers, dan mag je ook in meer teams spelen. 

 

Creatieve verdeling: Geef iedereen een leeg A4-papier en materiaal om mee te kleuren: stiften, potloden, verf, enz. Laat hen elk hun eigen vlag maken alsof ze een land zijn. Vraag hen om basiskleuren te gebruiken en eventueel een teken, maar het niet te complex te maken. Wanneer iedereen klaar is, verdeel je hen in ploegen. Bijvoorbeeld: een ploeg van vlaggen met horizontale lijnen, een ploeg van vlaggen met verticale lijnen, een ploeg van originele vlaggen, een ploeg met de kleur blauw, enz. 

 

Alternatieve makkelijker verdeling: Deel de teams in aan de hand van de kleur van hun ogen. 

 

Spelverloop 

Elk team krijgt een stuk van het dorp of de stad toegewezen. Daar moeten ze hun vlaggen verstoppen. Ze sturen een foto van waar elke vlag verstopt ligt naar de leiding en zetten erbij waar dat precies is. Wanneer alle vlaggen verstopt zijn, gaan de teams naar hun basiskamp. Daar zijn ze veilig voor het andere team. Het is de bedoeling dat ze de vlaggen van het andere team stelen en die veilig naar hun basiskamp brengen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat ze hun eigen vlaggen verdedigen.  

 

Elk team krijgt enkele kroonkurken die ze in hun basiskamp moeten bewaren. Die hebben ze nodig wanneer ze het basiskamp verlaten. Iedereen mag telkens maar één kroonkurk op zak hebben. Op het signaal van de leiding begint het spel. Als je getikt wordt door iemand van het andere team doe je blad-steen-schaar. De verliezer geeft hun kroonkurk af en moet terug naar hun basiskamp voor een nieuwe kroonkurk. 

 

Als hun voorraad kroonkurken slinkt, staat het team voor een belangrijke keuze. Ze kunnen kroonkurken bijverdienen door opdrachten te doen bij de leiding. Die mag je zelf verzinnen. Of ze kunnen hun joker inzetten. Dan krijgen ze een hele lading kroonkurken en verliezen ze geen tijd met een opdracht. Het andere team krijgt dan wel de locatie van een van hun vlaggen + de foto.  
 

Variatie 1: Er zijn op het terrein schatten te vinden waar de teams kroonkurken kunnen vinden. 

 

Variatie 2: De teams krijgen om te beginnen maar één kroonkurk per team en moeten eerst schatten vinden zodat ze meer kroonkurken per persoon hebben voor het spel. 

 

Einde van het spel 

Het spel is ten einde wanneer een team al de vlaggen van het andere team veroverd heeft.  

Als de tijd om is, wint het team dat het meeste vlaggen heeft veroverd. 

Materiaal
Meerdere vlaggen per team • Gsm's per team • Materiaal om een basiskamp af te bakenen • Wasknijpers, kroonkurken of een ander ruilmiddel • Eventueel: A4-papier en stiften/verf/kleurtjes
BijlageGrootte
PDF-pictogram dp_sept_tito_en_ketispel.pdf2.67 MB
Organisatie
Chirojeugd Vlaanderen

Leeftijd

12
tot
16 jaar

Aantal spelers

6
tot
40 spelers
Duur
120 minuten
Aantal groepen
2 groepen
Terrein
Intensiteit
zwaar