Zeepkistenrace

Zeepkistenrace

Speluitleg
  1. Maak groepjes van 4 à 5 personen. Je kan hiervoor een originele methodiek gebruiken, maar het is ook fijn dat ze zelf kunnen kiezen zodat ze wel samen zitten met diegenen van hun eigen afdeling als ze dit willen.  

 

Er zijn drie uitdagingen die de groepen moeten uitvoeren: 

  • Zeepkist bouwen. Moet voldoen aan: berijdbaarheid, stijl/uitzicht, leuk geluid 
  • Parcours: Een leeg parcours is opgedeeld in 4 delen (of 3 als er maar 3 groepjes zijn). Elke groep moet zijn deel van het parcours opvullen met originele hindernissen.  
  • Race-outfit: Minstens 1 iemand moet straks in de zeepkist plaatsnemen en door het parcours gaan, deze persoon/personen moeten dan ook een originele race-outfit hebben. 

Rode draad: af en toe spelen we een spel als we fluiten en wie dan als groep het eerst present is die krijgt extra seconden daarna spelen we het spel met iedereen tegen elkaar. Ook met de spelen kunnen er seconden gewonnen worden. 

Spelletjes

Petanque met autobanden 

Petanque met (auto)banden. Tennisbal gooien en met (auto) banden zo dicht mogelijk bij de tennisbal geraken. 

 

PVC-estafette 

Elke groep krijgt enkele PVC buizen. Ze moeten deze zo tegen elkaar houden dat dit water kan transporteren. De test: Er wordt een halve liter water in het begin in de buizen gegoten, op het einde staat een 2de maatbeker. De groep die het meeste water overhoudt wint.  

 

Bloempot race 

4 teams strijden tegen elkaar op een gelijkaardig parcours tussen de bomen. Met behulp van een spuit dient men een plastic bloempot (die met behulp van de gaten in de bodem is geconnecteerd met het touw) verder te bewegen.  

Elke groep krijgt 1 emmer water, die steeds aan het begin van het parcours moet blijven staan. 

 

Tikkertje Mario-cart 

De begeleider maakt een kort parcours waarop de deelnemers in één richting blijven lopen. Alle deelnemers krijgen een staart waaraan minstens 3 ballonnen hangen. Alle deelnemers starten op een (door hunzelf gekozen stuk van het parcours).  

Bedoeling is dat de deelnemers zo snel mogelijk de ballonnen van alle andere deelnemers kapot krijgen, men mag nooit in de tegenovergestelde richting lopen/vechten (je kan dus enkel ontkomen door sneller te lopen) en mag maximaal 1 ballon van de persoon voor hun kapot maken. 

Einde spel

De groepen stellen hun zeepkist en piloot voor en krijgen hiervoor seconden per opdracht. De seconden die ze hiermee winnen + de seconden die ze met de spelen gewonnen hebben worden later van hun parcourstijd afgetrokken. 

 Dan legt elk team één voor één het parcours af en wordt hun tijd geregistreerd.  

Daarna volgt natuurlijk de prijsuitreiking en de ontmanteling van de zeepkisten.  

Materiaal
Voor de zeepkisten: 4 basissen: rolstoel, gocart, winkelkar… Basisgereedschap (boor, vijsemachine, zaag, hamer…) Vijzen, rondellen, spijkers… Planken allerlei Verf, verfborstels, verfspuitbussen Knutselgerief: scharen, stiften, stylo’s, crêpepapier, lijm, plakband, spanbandjes Karton Oude lakens Verkleedkleren (1 doos, allerlei) Kegels Touw (allerlei soorten, minstens ook 4 bollen sisal) Lege blikken Autobanden Afbakenlint Minstens 4 bouwvakkershelmen Plastieken zeil Cammouflagenet Allerlei andere leuke dingen waar mee gebouwd kan worden Voor de spelen : 4 autobanden Tennisbal PVC Buizen (minstens 4 van 1meter) 4 emmers 2 maatbekers van halve liter 4 plastieken bloempotjes (even groot) Bol touw Minstens 4 spuiten (om water mee te spuiten) 3 ballonnen per deelnemer
Organisatie
KLJ