Bivak: tien dagen buiten in je tent overleven en onvergetelijke momenten beleven. Maar het kan natuurlijk nog extremer! Tijdens dit spel zoek je het ultieme survivaltalent bij de aspi's!
Uitleg
Verdeel de aspi's in twee ploegen. Baken op het terrein twee vakken af, een voor elke ploeg. Ze mogen niet uit hun vak komen, tenzij anders vermeld. De vakken liggen op een afstand van elkaar. Het is de bedoeling dat ze tegen elkaar survivalopdrachten doen om zo het ultieme talent te vinden. De leden van het team dat een opdracht wint, moeten een individuele opdracht uitvoeren. Degene die die proef wint, moet geen enkele individuele opdracht meer uitvoeren en krijgt een survivalmunt voor de finale.
Opdrachten
Basecamp
De teams strijden om het beste basecamp te bouwen. Ze krijgen allemaal materiaal om dat te doen (hout, touw, enz.). Het team dat als eerste een kamp heeft waar iedereen van het team onder kan schuilen, heeft gewonnen.
Individuele opdracht: De spelers van het winnende team doen nu een evenwichtsproef. Ze gaan allemaal op één been staan. Degene die dat het langste volhoudt, krijgt een survivalmunt voor de finale en moet geen individuele proeven meer doen.
Vuurproef
Elk team krijgt enkele tuinkaarsen. Zet die op een plek waar geen gras is en waar de kaars veilig en stabiel staat. De teams moeten elkaars kaarsen uit zien te krijgen met spuitjes gevuld met water. Ze kunnen hun eigen kaarsen verdedigen door de aanvallers aan te tikken en uit te dagen met een spel blad-steen-schaar. Als de aanvaller wint, mag hij of zij verder lopen. Een verliezende aanvaller moet terug naar het eigen kamp.
Pas op: een activiteit met vuur heeft begeleiding en het nodige toezicht nodig. Lees eerst grondig de richtlijnen daarover op chiro.be/veiligheidsfiches.
Individuele opdracht: Geef iedereen een beker water. Na het startsignaal moeten ze die zo snel mogelijk leeg drinken. Als de beker leeg is, moeten ze hem omgekeerd op hun hoofd zetten. De eerste die daarin slaagt, krijgt een survivalmunt.
Brug maken
De volgende opdracht: maak een brug. Het is de bedoeling dat ze zo snel mogelijk in het vak van het andere team geraken zonder de grond te raken. Het team dat als eerste volledig in het vak van het andere team geraakt, wint de opdracht.
Individuele opdracht: de teamleden gaan tegen elkaar pompen. Het teamlid dat in 60 seconden het meeste kan pompen, wint de individuele opdracht.
Eetproef
De teams krijgen elk een mengsel. Per ingrediënt dat ze kunnen raden, krijgen ze een punt. Het team met de meeste punten wint de proef.
Individuele opdracht: het winnende team krijgt een raadsel. De eerste die het kan oplossen, wint de survivalmunt. Het raadsel is: “Welke dag was het gisteren als het vier dagen voor overmorgen donderdag was?” (antwoord: vrijdag)
Hulp zoeken
De teams moeten nu hulp zoeken. Het probleem is dat ze niet uit hun vak mogen komen. Iemand die geen lid is van de aspi's zal hen moeten helpen. Het team dat als eerste iemand extern in hun vak krijgt, is de winnaar.
Individuele opdracht: De leden sluiten hun ogen. Geef het startsignaal en laat vanaf dan een timer lopen. Als de leden denken dat de timer op 1 minuut staat, mogen ze hun hand in de lucht steken. Degene die het dichtste tegen 1 minuut zit, wint een survivalmunt.
Einde van het spel
Op het einde is er de eilandraad. Het team dat de meeste opdrachten gewonnen heeft, mag naar de finale. De spelers van dat team die een of meerdere survivalmunten hebben mogen naar de eilandraad. De overgebleven aspi's, van beide teams, mogen stemmen wie het absolute survivaltalent is. Degene met de meeste stemmen is de Robinson van het bivak!