Jongeren leren stilstaan bij hun mening over geloof-bijgeloof-wetenschap
Jongeren leren andere mening te aanvaarden
Jongeren leren mensen met andere opvattingen in hun waarde te laten.
Verloop
1.De jongeren moeten een aantal begrippen categoriseren onder geloof-bijgeloof-wetenschap. Hang in drie hoeken van je lokaal de woorden “geloof”, “bijgeloof” en “wetenschap” op. Noem telkens 1 begrip dat te maken heeft met het spanningsveld van geloof-bijgeloof-wetenschap. (Gebruik daarvoor de woorden op de kaartjes in bijlage.) De jongeren lopen dan naar die hoek van de kamer waar het woord, volgens hen het best bij past.
Variant: Je kan het bovenstaande gesprek ook vormgeven als een kringgesprek. Geef elke jongere dan 3 kaartjes (best in verschillende kleuren, dan zijn ze makkelijk te herkennen): 1 x “geloof”, 1 x “ongeloof” en 1 x “wetenschap”. Knip ook de kaartjes in bijlage uit en leg ze met het woord naar beneden in het midden van de kring. Om de beurt trekken de jongeren een kaartje en lezen het woord. Daarna legt iedereen het woord / de kleur voor zich, waar het voorgelezen woord volgens hem/haar bij hoort.
De verschillende groepjes krijgen de kans om te beargumenteren waarom ze daar staan. Als er spontaan discussies ontstaan dan is dat prima, maar let wel dat iedereen zijn zegje kan doen. Houd er bij het begeleiden van het gesprek ook rekening mee dat veel woorden volgens interpretatie in de drie categorieën passen.
2.Daarna doen we hetzelfde alleen moeten de jongeren nu kiezen tussen ‘ik geloof in…’ of ‘ik geloof niet in’.
Benadruk vooraleer je hieraan begint dat je niet kunt betwisten of iemand ergens in gelooft of niet. Daarom is dit ook geen stellingenspel, maar een uitwisseling: het gaat er niet om iemand te overtuigen.
De uitwisseling kan als volgt gebeuren. De jongeren kiezen positie en mogen dit beargumenteren. Tijdens het gesprek waken de begeleiders er over om de standpunten te laten bestaan als de geloofswaarheid van die jongere.
Een tip voor de begeleiding: het is zinvol om dit goed voor te bereiden en er zelf goed over na te denken.
Ik geloof in
Ik geloof niet in
Ik geloof in God
Ik geloof niet in God
Ik geloof in Jezus dat hij echt bestaan heeft.
Ik geloof niet dat Jezus echt bestaan heeft.
Ik geloof in reïncarnatie
Ik geloof niet in reïncarnatie.
Ik geloof in het goede van elke mens.
Ik geloof niet in het goede van elke mens.
Ik geloof in leven na de dood.
Ik geloof niet in leven na de dood.
Ik geloof alleen wat wetenschappelijk bewezen is.
Ik geloof niet alleen in wat wetenschappelijk bewezen is.
Ik geloof in de Verrijzenis.
Ik geloof niet in de Verrijzenis.
Ik geloof de priester.
Ik geloof de priester niet.
Ik geloof in de Geest van God
Ik geloof niet in de Geest van God.
Ik geloof in geesten oproepen.
Ik geloof niet in geesten oproepen.
Ik geloof dat een klavertje-vier geluk brengt.
Ik geloof niet dat een klavertje-vier geluk brengt.
Ik geloof dat ik betere examens doet als oma een kaarsje brandt.
Ik geloof niet dat ik betere examens doe als oma een kaarsje brandt.
3.Om af te ronden maken we het even rustig om te luisteren naar het lied “Into my arms” van Nick Cave and the Bad Seeds.
De jongeren krijgen een kaartje in regenboogkleuren en kunnen er de belangrijkste gedachte van deze avond opschrijven. Ze steken dit in een envelop en bewaren dit tot een moment dat ze nood hebben om over geloof en ongeloof iets bij te schrijven.
I don't believe in an interventionist God
But I know, darling, that you do
But if I did I would kneel down and ask Him
Not to intervene when it came to you
Not to touch a hair on your head
To leave you as you are
And if He felt He had to direct you
Then direct you into my arms
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms
And I don't believe in the existence of angels
But looking at you I wonder if that's true
But if I did I would summon them together
And ask them to watch over you
To each burn a candle for you
To make bright and clear your path
And to walk, like Christ, in grace and love
And guide you into my arms
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms
And I believe in Love
And I know that you do too
And I believe in some kind of path
That we can walk down, me and you
So keep your candles burning
And make her journey bright and pure
That she will keep returning
Always and evermore
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms, O Lord
Into my arms
Vertaling
Ik geloof niet in een tussenkomende God
Maar ik weet, schat, dat jij daar wel in gelooft
Maar als ik dat wel deed zou ik knielen en hem vragen
Niet tussen te komen wat jou betreft
Geen haar op je hoofd aan te raken
Je te laten zoals je bent
En als Hij vond dat Hij je ergens heen moest leiden
Om je dan in mijn armen te leiden
In mijn armen, Heer
In mijn armen, Heer
In mijn armen, Heer
In mijn armen
En ik geloof niet in het bestaan van engelen
Maar wanneer ik naar jou kijk vraag ik me af of dat wel waar is
Maar als ik dat wel deed zou ik ze samenroepen
En ze vragen om over jou te waken
Om elk een kaars voor jou aan te steken
Om je pad helder en vrij te maken
En om, zoals Christus, te lopen met gratie en liefde
En je in mijn armen te gidsen
In mijn armen, Heer
In mijn armen, Heer
In mijn armen, Heer
In mijn armen
En ik geloof in de liefde
En ik weet dat jij daar ook in gelooft
En ik geloof in een soort van pad
Waar wij over kunnen lopen, jij en ik
Dus laat jullie kaarsen verder branden
En maak haar reis helder en puur
Zodat zij zal blijven terugkomen
Altijd en voor eeuwig
In mijn armen, Heer
In mijn armen, Heer
In mijn armen, Heer
In mijn armen
Papier met geloof-bijgeloof-wetenschap, kaartjesmet geloof – bijgeloof – wetenschap, flappen met ik geloof in en ik geloof niet in…, kleurrijke kaartjes en balpennen, bijlage: woordverklaringen. Lied “Into my arms”, CD-speler, liedteksten met vertaling.