In voeten gekleurd

In voeten gekleurd

Speluitleg

Link met het thema

Dienstbaarheid komt in de Bijbel onder meer aan bod in het verhaal van de voetwassing in het Johannesevangelie. In deze werkvorm proberen we die dienstbaarheid te doorgronden en uit te beelden.

 

Doel

Jongeren proberen met verf en papier te schilderen waar het in het verhaal van de voetwassing over gaat en krijgen ook kans daar woorden aan te geven.

De jongeren leven zich in in het verhaal van de voetwassing.

 

Verloop

 

  1. Inleiding

Lees met de jongeren het verhaal van de voetwassing (aan de hand van het verhaal van Van Outryve, zie bijlage). Een aantal vragen kunnen helpen bij het verduidelijken en uitdiepen van het verhaal.

-         Welke personages komen voor in het verhaal?

-         Wat gebeurt er?

-         Wie doet er wat?

-         Hoe zouden de mensen in het verhaal zitten? Staan?

-         Hoe voelen de mensen in het verhaal zich?

-         Wat zegt dit verhaal nu aan jullie?

-         Is het moeilijk om je voeten te laten wassen?

-         Welke kleur zou je… geven? (Jezus, Simon Petrus of de linnen schort bijvoorbeeld)

 

  1. Schilderen

Geef iedereen de opdracht om zijn schoenen en sokken uit te doen. We gaan schilderen met onze voeten en tenen. Dit zorgt er voor dat niet alle beelden tot in detail geschilderd kunnen worden. Het is dus ook belangrijk om betekenis te geven aan en zoeken voor de kleuren.

Warme kleuren kunnen bijvoorbeeld staan voor vriendschap en koude kleuren voor verraad. Rood kan bloed zijn, maar ook liefde, groen is meestal de kleur van de hoop enzovoort. Geef de jongeren dus ook de boodschap mee om na te denken over de betekenis van de kleuren die ze gebruiken. De kleuren hebben een grote invloed op het eindresultaat omdat met voeten schilderen het werk abstracter of zelfs helemaal abstract maakt.

Omdat er geschilderd wordt met de voeten, moeten de voeten daarna ook gewassen worden. Het is gemakkelijk om dit zelf snel te doen na het schilderen. Geef hen daarom voor het schilderen ook even de opdracht mee om na te denken of ze hun voeten zouden laten wassen door iemand anders. ‘Zouden jullie je voeten durven laten wassen door iemand anders? Straks is misschien de ideale gelegenheid om het eens uit te proberen…’ Daag de jongeren uit om het te proberen, maar maak er zeker geen verplichting van: dat geeft gespreksstof voor later.

Geef daarna iedereen individueel de opdracht om te beginnen met zijn schilderwerk.

Als iedereen zijn schilderwerk afgewerkt heeft, kunnen de jongeren nog even kort uitleg geven bij hun eigen werk aan de anderen. Wat heb je afgebeeld, is daarbij de richtvraag voor iedereen.

Na het schilderen kan je met stevig papier op de nog natte schilderwerken te drukken, zodat er een tweede en zelfs een derde druk ontstaat. Deze kunnen dan tot postkaarten verknipt worden. De kaarten kunnen geschreven worden aan mensen die er nood aan hebben. Samen met de jongeren kan daarover nagedacht worden. Zo denk je niet alleen na over wat Jezus doet, maar ook over wat jullie als groep kunnen doen voor anderen.

 

  1. Nabespreking

Pols naar de ervaringen van de jongeren: Hoe is het geweest? Hoe heb je het ervaren? Was het moeilijk? Maar vergeet ook vooral niet terug te koppelen naar het Bijbelverhaal en de voetwassing. Heeft iemand het aangedurfd om zijn voeten te laten wassen door iemand anders? Waarom wel of niet? Hoe heb je dat ervaren? Kan je er in komen dat Petrus het er zo moeilijk mee had?

 

  1. Variaties

Mogelijke variaties voor deze werkvorm zijn:

-         Laat de jongeren allemaal samen aan een groot schilderwerk werken. Ze kunnen verschillende taferelen schilderen op eenzelfde doek.

-         Laat de jongeren allemaal samen aan een groot schilderwerk werken. Geef ieder van hen één kleur zodat ze samen moeten werken en beslissen hoe het werk vorm krijgt.

-         Laat iedere jongere of ieder groepje (indien er veel deelnemers zijn) een ander deel/tafereel/vers van het verhaal schilderen. Zo bekomt de groep op het einde een mooi geheel van het hele verhaal.

-         Niet schilderen met de voeten (wat abstracter is), maar met de handen kan ook. Zo kan er een duidelijker beeld geschilderd worden.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} Verf, papier, plastic tegen het knoeien, zeep, water,  handdoeken, Bijbelverhaal van de voetwassing

BijlageGrootte
PDF-pictogram bijlage-Verhaal_voetwassing.pdf175.4 KB
Organisatie
Interdiocesane Jeugddienst vzw

Leeftijd

12
tot
14 jaar

Aantal spelers

1
tot
99 spelers
Duur
45 minuten
Aantal groepen
1 groep
Intensiteit
matig