Wat is er nu leuker dan jezelf vuil maken? Jezelf vuil maken met verf! Dit spel is gemaakt om met de verschillende afdelingen samen te spelen. Dit spel wordt gespeeld in ploegjes. Het doel van het spel is om je ‘kleurenscorebord’ zo vol mogelijk te krijgen! De verf waarmee ze hun scorebord kunnen inkleuren, krijgen ze natuurlijk niet zomaar. Ze moeten er een heuse verfoorlog voor beginnen. Door elkaar te lijf te gaan met verf, kleursoldaten op missie te sturen, ondertussen enkele opdrachten tot een goed einde te brengen, kunnen ze de verfoorlog winnen. Maar ze moeten het spel slim spelen! De wapens (de verf) zijn immers beperkt! Ze moeten slim kiezen wanneer ze deze gaan inzetten
Materiaal Zeker nodig:
-Verf (1 kleur per groep)
-Scheerschuim
-Lint/kegels (om een terrein af te bakenen)
-Kaartjes (evenveel verschillende kleuren als er groepen zijn)
-Witte T-shirts (of vraag aan je leden om een oude witte T-shirt mee te brengen
-Materiaal voor de kleine opdrachtjes (deze moet je zelf nog kiezen)
Eventueel nodig:
-Tennisballen of ballen uit een ballenbad (of andere kleine voorwerpen)
-Materiaal voor kleine opdrachtjes (deze opdrachtjes moet je zelf nog kiezen)
Voorbereiding
-Deel het speelveld in zoals op de onderstaande afbeelding te zien is. Gebruik het lint om de verschillende afbakeningen te maken. -Maak op voorhand een “scorebord”. Maak voor elke groep een ‘kleurenthermometer’, waarop zij hun punten kunnen bijhouden. Je kan bijvoorbeeld op een groot stuk karton een balk tekenen. Deel de balk in verschillende hokjes in (Neem ongeveer vijftig hokjes. Als je een grote groep hebt, kan je een scorebord met meer hokjes nemen). De groep mag een hokje laten inkleuren, per punt dat ze halen. Tip: Je kan in het scorebord ook een leuke tekening verwerken. Denk maar aan een scorebord in de vorm van een regenboog. -Meng de verf met het scheerschuim. Spuit gewoon een bus scheerschuim in een kom en meng er verf doorheen.
-Deel de drie jongste groepen op in een aantal ploegen (naar gelang het aantal leden). Zorg dat elke ploeg ongeveer evenveel leden van dezelfde afdeling heeft. Tip Als je al werkt met families op kamp, kan je eventueel deze groepen behouden! Anders deel je ze zelf in.
spelterrein
Het terrein ziet eruit zoals weergegeven op de afbeelding. In het midden bevindt zich een kleine cirkel. In deze cirkel worden de groepsopdrachten gespeeld. De leden mogen hier enkel komen als er gefloten wordt door de leiding. Verspreid over het terrein bevinden zich kleine rechthoeken. In dit voorbeeld zijn het er vier. Maar het aantal hangt af van het aantal groepen waarin je de leden ingedeeld hebt. Dit zijn de 'veilige zones' van de ploegen. Hierin kunnen ze niet aangevallen worden door andere ploegen. In hun veilige zone kunnen de leden een nieuw leven gaan halen, hun punten indienen bij de leiding en op het gemak enkele opdrachten oplossen. In elke veilige zone is dus minstens een iemand van de leiding aanwezig, om de levens uit te delen en om het scorebord bij te houden. Baken rond deze verschillende delen nog een groter terrein af om het einde van het speelveld aan te geven. De leden moeten hier binnen blijven als ze elkaar achterna zitten met verf of om elkaar te tikken.
Het spel
De ploegen zijn in oorlog, in verfoorlog. Het uiteindelijke doel van het spel is de scoremeter van de ploeg te vullen met verf. Elke ploeg heeft een aantal opdrachten die ze tot een goed einde moeten brengen. Maar om de zoveel tijd moeten ze enkele leden van hun ploeg op missie sturen naar het speelterrein (de cirkel). Hier zullen de leden het tegen elkaar moeten opnemen, om punten te verdienen voor hun team. Per geslaagde opdracht krijgt de groep een aantal punten en aan de hand hiervan, wordt een deel van de scoremeter ingekleurd.
Opdrachten
-Elke ploeg krijgt een kom met zijn eigen kleur verfmengsel. Op het einde van het spel is het de bedoeling dat zo veel mogelijk spelers van de andere ploegen de kleur van dit verfmengsel op hun lichaam hebben. Elke persoon kan maar 1 punt opleveren. Bijvoorbeeld: als iemand rood en blauw gekleurd is, krijgt het team van de kleur waarin deze persoon het meest gekleurd is de punten. Om het gemakkelijker te maken om de punten te tellen, telt enkel de verf op de witte T-shirts. Het is dus een goed idee om een strategie te hebben. Het kan gebeuren dat een ploeg direct iemand van de andere teams ‘kleurt’. Als iemand anders deze persoon nadien overschildert, telt de oorspronkelijke kleur niet meer. Bovendien krijgen ze maar een voorraad verf. Als deze op is, is ze op!
-Alle kinderen krijgen een kaartje van hun eigen kleur. Dit telt als hun leven. Het is de bedoeling dat ze andere kinderen tikken en blad-steen-schaar spelen. De winnaar krijgt het kaartje van de verliezer. Per “kwartet” van kleuren krijgt de ploeg 1 punt. Opgelet! Bedoeling is dat wanneer ze een kaartje verdienen van een andere ploeg, dit zo snel mogelijk naar hun veilige zone brengen. Wanneer iemand anders hen aantikt, en ze verliezen, verliezen ze immers alle kaartjes die ze op dat moment op zak hebben. -Om wat meer chaos aan het spel toe te voegen, kan je nog enkele doorlopende opdrachten toevoegen. Bijvoorbeeld:
Gooi enkele ballenbadballen in het terrein. De ploeg die de meeste ballen weet te verzamelen op het einde van het spel, krijgt twee extra punten.
Elke ploeg krijgt een blad met een aantal gecodeerde zinnen. De ploegen die deze weten te ontcijferen voor het einde van het spel krijgen 5 punten per zin. Het is de bedoeling dat de kinderen zelf nadenken over wat de sleutel zou kunnen zijn. Wanneer ze de sleutel niet vinden, kunnen ze een tip vragen door een ‘kaartje van een andere kleur’ in te leveren.
Voorbeelden van zinnen en codes
Gemakkelijk: Chiro geeft kleur aan mijn zondag!
Sleutel: vervang elke letter door een getal dat overeenkomt met de plaats in het alfabet.
Op het fluitsignaal van de leiding mag er van elke groep 1lid of meerdere leden naar de cirkel komen om een opdracht te doen of een spel te spelen. Hoeveel personen er nodig zijn, hangt van het spel af. Het is aan de leiding om duidelijk te maken hoeveel leden er moeten komen. Kies voor de groepjes welke afdeling ze moeten sturen. Zo komen ook de iongere leden aan de beurt. Laat de groepen tegen elkaar een spel spelen. Wie wint, krijgt telkens drie punten. Hieronder vind je al enkele voorbeelden van opdrachten. Verzin er zeker enkele leuke bij!
-Trivial time (1 persoon per groep)
-Laat 1 persoon alle afdelingskleuren opschrijven
-Welke kleuren heeft de vlag van België ?
-Zo snel mogelijk een beetje verf doorgeven van neus tot neus (hele groep)
-Tienbal met een spons die in verf gedopt werd (3 personen per groep) -Iemand van de groep moet zo snel mogelijk een appel met choco zonder handen opeten. De groep die het snelste klaar is wint. Om het moeilijker te maken kan je de appel met choco aan een koord hangen.
-Schop je schoen uit. De persoon wiens schoen het verst landt, wint.
-Noem alle kleuren van de regenboog. -Zeg zo lang mogelijk ‘AAA’.
-Blaas een ballon op, laat hem (zonder dat je hem knoopt) los en vang hem weer op.
-Dans per twee een slow terwijl jullie elk een spaghettistokje in je mond houden. Het duo dat het langst kan slowen zonder dat het stokje breekt, wint.
Einde van het spel
Je kan zelf bepalen hoe lang het spel duurt. Zelfs als de verf van een ploeg op is, kan deze ploeg nog altijd via andere opdrachten proberen om punten te verzamelen. Wanneer het einde van het spel wordt aangekondigd (bijvoorbeeld door drie maal te fluiten), worden de punten van de ploegen geteld. De ploeg met de meeste punten wint.
Aandenken Het leuke aan dit spel is dat iedereen op het einde van de kleurenoorlog een leuke t-shirt heeft om mee terug naar huis te nemen. Eventueel kunnen de leden de t-shirt nog verder versieren. Geef iedereen zijn t-shirt door, zodat alle leden er hun naam op kunnen schrijven. Zo heeft iedereen een leuke aandenken aan deze kleurrijke dag