Modderspelen

Modderspelen

Speluitleg

(Let erop dat de deelnemers voldoende bezig zijn zodat ze het niet koud krijgen. Geef ze eventueel een andere rol of wissel voldoende af. 

 

De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk levens te verzamelen voor het eindspel. Levens zijn kleine kaartjes. Om die levens te verdienen, worden er spelletjes gespeeld. Na elk spelletje krijgt de winnaar al zeker 1 leven. Daarna kan er in de modderbak nog op zoek worden gegaan naar andere voorwerpen (elk voorwerp is 1 leven waard). Voor deze zoektocht krijgen ze een halve minuut. De winnaars mogen echter 10 seconden eerder vertrekken. Moeilijkheidsgraad: na 1 minuut fluiten af. Wie er op dat moment nog in de modderbak zit, verliest 3 levens! De deelnemers moeten dus op 1 of andere manier zien dat ze de tijd in het oog houden.  

 

De kleine competitieve opdrachten betreffen: 

  • Varkensbak: Een touwtrektouw wordt op 30 cm gespannen boven de modderbak. Alle deelnemers staan op een lijn. Als de VKB’er signaal geeft, moeten alle deelnemers zo snel mogelijk onder het touw. De laatste deelnemer valt af.  
  • (Mensen die afvallen, kunnen bv. Hindernissen zijn in de modderbak) 
  • Viervakkenspel: Twee trektouwen worden op een hoogte van 50cm boven de grond in het midden van het speelveld gespannen in een kruis. (Van elke groep wordt er een vrijwilliger voor aangeduid) In elk vak zit een groep. Bij het startsignaal is het de bedoeling dat de deelnemers met hun vak trachten om de deelnemers van het andere vak onder het touw door te trekken in hun eigen vak. Wanneer je uit je eigen vak getrokken bent, val je af en dien je aan de zijlijn te gaan staan. (Eventueel kunnen de personen die afvallen de personen aan het touw vervangen, zodat deze toch nog kunnen meespelen). 
  • Cirkelduwen: In een cirkel die net groot genoeg is voor iedereen, gaat iedere deelnemer staan. Het is de bedoeling om als enige in de cirkel over te blijven en dit door de andere enkel met je poep uit de cirkel te duwen. 
  • Dikke pik: 1 iemand staat in het midden met zijn benen gespreid. Bij het startsignaal dienen de deelnemers naar de overkant van het speelterrein te lopen, maar dit door de benen van diegene die in het midden staat. Wie als laatste door de benen kruipt, dient mee in het midden te gaan staan achter diegene die er stond. Dit tot iedereen in het midden staat op één na.  
  • Sla je vriendje eraf: Iedere deelnemer krijgt een (bier)bak en plaatst deze in een cirkel. Elke deelnemer krijgt alsook een buis. Het is de bedoeling om de andere m.b.v. de buis van de (bier)bak af te slaan. Wanneer je van de (bier)bak stapt, val je af. Je (bier)bak mag blijven staan in de cirkel. 
  • Vakvechten: Op de grond worden 5 aaneensluitende vakken getekend. Alle deelnemers vertrekken in het eerste vak en trachten hun niet-teamgenoten te duwen naar het tweede vak enzo verder. Het doel van het spel bestaat eruit zo lang mogelijk in de vakken aanwezig te blijven. 
  • Bom: In de modder worden een aantal ballen gelegd van diverse grootte. De gehele groep vormt een cirkel door elkaar de hand te geven. Doel van het spel is om andere de bal (=bom) te laten raken, waardoor ze afvallen. Diegene die het langst overblijft wint. 
  • Platte jeanne: Alle deelnemers staan achter de startlijn en lopen over op het startsignaal. In het midden staat 1 iemand die de andere probeert ‘te tikken’ door deze op de grond te leggen. Wanneer iemand op de grond ligt moet deze helpen ‘tikken. 
  • Dikke Berta aan het touw: Zelfde principe als gewoon dikke Berta, maar nu hebben de personen die overlopen een touw vast. De persoon in het midden tracht de personen van het touw te trekken. 
  • Ballenspel: Het modderveld wordt weer in vier gedeeld. Alle ballen worden in het speelveld gedropt. Het spel duurt vier minuten en het is de bedoeling om na die vier minuten zo weinig mogelijk ballen in jouw speelhelft te hebben liggen. Enige moeilijkheid is dat personen die de ballen aanraken, de modder niet mogen raken. Ze zullen dus moeten worden opgepakt of iets dergelijk (Op een bladje gaan staan mag niet!) De lijnen van de vlakken worden denkbeeldig oneindig ver doorgetrokken, dus ook ballen die achter jouw vak liggen tellen mee. 
  • Vleeshoop: Iedereen gaat in een hoopje op de grond liggen, van elke groep blijft er iemand recht staan. Deze persoon moet proberen om zo snel mogelijk alle personen van de andere groepen uit de vleeshoop te trekken. De groep van de persoon die het langste overblijft, wint. Als er twee personen van een andere groep op het einde overschieten, doet die even een armworstel-spelletje op het einde. 
  • Circle of pain: Je hebt een autoband/traktorband en een aantal kegels (het aantal leden dat je hebt). Dan leg je de band in het midden en de kegels in een grote cirkel er rond. Iedereen krijgt een kegel aangewezen en dan is het de bedoeling dat je de band over je eigen kegel krijgt. HET PIJNWOORD IS APPEL!! 
  • Kwalleballen: We spelen rugby, maar ipv een rugbybal, gebruiken we een juttezak met zand in. Om te scoren moet je de juttezak in het teiltje water van de andere groep deponeren. De gewone regels van rugby gelden: naar achter passen, tackelen gebeurt alleen door je arm om het middel van de tegenstander te vouwen (niet om de benen!!). het pijnwoord is wederom appel.  
  • Twee is te weinig, drie is te veel op de grond.  

Afsluiting 

De markt: Iedere deelnemer krijgt een handje bloem en 3 levenskaartjes. De bedoeling is dat je elkaar tikt, door bloem aan de onderkant van de schoenzool aan te brengen. Er mag heftig geduwd, gesleurd en gecollaboreerd worden! Diegene die hierin slaagt, krijgt een levenskaartje van diegene waarbij het gelukt is. Als je geen levenskaartjes meer hebt, wordt je hulpje. Hulpjes kunnen gekocht worden doordat iemand 2 levenskaartjes betaald voor jou. Je dient dan je ‘de marktleider’ te helpen met het afnemen van levens van anderen. 

Materiaal
Grote plastiek, modder, 10 (bier)bakken, 10 schuimrubberen buizen, 2 touwtrektouwen, 10 voetballen, 10 kg bloem, 10 pingpongballen, 2 Rugbyballen, 2 strandballen, 1 supergrote bal, voorwerpen voor in de modder, kladpapier om in levens te scheuren, bloem voor iedere deelnemer, kegel per deelnemer, 1 autoband
Organisatie
KLJ
Duur
120 minuten
Terrein
Intensiteit
extreem